Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  M3  (läst 1294 gånger)

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
M3
« skrivet: 23 sep-08 kl 12:41 »
Hejsan
jag ska förhoppningsvis få mina första får i december, och håller nu på att läsa in mig på allt som rör får..men jag förstår inte vad M3 är.....någon som kan förklara
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: M3
« Svar #1 skrivet: 23 sep-08 kl 12:47 »
M står för Maedi Visna och 3 för högst status, alltså har fåren M3= Maedi Visna Status 3.

Här finns mer information

Bekämpningsprogrammet
« Senast ändrad: 23 sep-08 kl 12:49 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Grevegården

• Rätt fångad räcker dagen ända fram
    • Skåne
    • Grevegården
« Svar #2 skrivet: 23 sep-08 kl 14:32 »
i bekämpnings.... står det att besättningen får ett lägre status om de sedan senaste provtagning varit i kontakt med djur med lägre status...som ex näms getter.

inebär detta att man ... om man vill ha M3 status inte bör ha getter.. eller
Uppfödare av maine coon katter, pelargonsamlare, hönsälskare, fårägare, hästägare

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 23 sep-08 kl 19:53 »
Nej, om djuren fått M3 status efter blodprov får de inte vistas på samma mark eller ha fysisk kontakt med andra besättningar med lägre status för då får M3 djuren automatiskt också lägre status. M3 status är det högsta man kan få alltså ska man undvika kontakt med andra djur med lägre status eftersom ens "statusarbete" blodprov,avelsprogram etc då varit förgäves.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 23 sep-08 kl 21:44 »
Fast man kan väl ha getter men, då ska de också vara med i något program och ha rätt status. Någon getkunnig här? Har inte riktig koll.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 23 sep-08 kl 23:05 »
Ja de ska ha motsvarande men då heter det C3, eller CAE3 status.
« Senast ändrad: 24 sep-08 kl 09:17 av Kimma »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 24 sep-08 kl 12:52 »
Fast man kan väl ha getter men, då ska de också vara med i något program och ha rätt status. Någon getkunnig här? Har inte riktig koll.

Har man både får och getter så testas getterna ihop med fåren. Man behöver alltså inte vara med i ett separat program för getterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser