Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Papptak  (läst 7683 gånger)

flizan

• Gäst
Papptak
« skrivet: 24 maj-05 kl 23:23 »
Jag behöver lägga om mitt yttertak på huset och jag hade tänkt mig ett papptak med trekantlister.  Kanske finns det någon här som är duktig på det och kan tänka sig ta  det jobbet.
Huset finns i norra skåne.
Eller kan ni ge mig något tips på någon som lägger papptak. Camilla 0451-59228

Mikael Perman

• Gäst
Re:Papptak
« Svar #1 skrivet: 29 maj-05 kl 20:31 »

Hej.
Nu förstår jag inte. Vad menar du med papptak med trekantslister?

Mikael Perman

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 29 maj-05 kl 21:15 »

hasteus

« Svar #3 skrivet: 31 maj-05 kl 13:40 »
Fick en presentation om takpapp historik/restaurering förrförra helgen, mycket äldre företelse än jag trodde och en svensk uppfinning.  tyvärr fick vi inget utdelat material men en hänvisning har jag.

Äldre papptak, historik och renovering. Stockholm: Riksantikvarieämbetet Rapport 1985:7 ISBN: 91-7192-653-4.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 05 jun-05 kl 20:55 »
Flizan! Vad har du för typ av takbeläggning nu? Hur ser takstolar och övrigt ut? Vet du hur mycket arbete du kan förvänta dig med papptak?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

« Svar #5 skrivet: 05 jun-05 kl 22:01 »
Jag fick lagt om mitt tak, nya takstolar och lagt papptak med listtäckning i höstas. Det gamla taket var 200 år gammal och var från början halmtak och sedan under kriget så bytades det ut mot efterkrigseternit. Huset har stått vind för våg i över 40 år när jag köpte det, så det var rätt illa åtgånget. Nu behövde jag höja taket lite för att få en övervåning, så därför satte jag ny takstol. De två snickarna som gjorde det åt mej har massor att göra i år, men om du inte får tag i någon annan, så kan du kanske höra med dem för nästa år..... Om du mailar mej så kan du få deras telefonnummer...

flizan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 jun-05 kl 20:24 »
Mitt nuvarande tak är tegelpannor och under dem har jag papptak med listtäckning och under det är det ett sticketak.
Jag hittade en firma i hanaskog som var villig att åta sig arbetet.
De föreslog att jag istället skulle plocka ner alla tegelpannor och sedan lägga ny papp där det behövdes och sedan skulle alla pannor upp igen. det skulle bli det enklaste alternativet(och billigaste).
Så det får nog bli så...........jag får väl drömma vidare om ett papptak.
Så nu söker jag tvåkupiga hebypannor istället.

torparn

• Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 09 jun-05 kl 22:39 »
det är klart du ska behålla tegeltaket. Mna byter väl knappast ut det som håller i 60 år mot ett  papptak som håller i 20-25 år!?!?!?!?!?!??
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Jan M Hedlund

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 okt-05 kl 11:45 »
Själv har jag bara dåliga erfarenheter av papptak, vips så har man en reva någonstans som man inte ser och får en omfattande vattenskada, har ägnat någon tid åt att riva en gillestuga med papptak då vattenskadorna var för omfattande för renovering. så nu lyder min paroll plåttak fur alles.

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser