Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halsen är vriden  (läst 1730 gånger)

Lilla Zoo

• Västergötland
Halsen är vriden
« skrivet: 21 okt-08 kl 10:24 »
Kläckte fram några kycklingar av japanskvaktel, det blev 2 st som halsarna vrider sig på. Är det ett tecken på inavel?
Jag köpte avelsägg på en hönsbytar dag i sommras, det var både viltfärg och ljusa blan dem, sen tog jag ägg från min egen besättning till andra kläckningen och det var av dem som halsarna blir vridna.

Tacsam för svar Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Halsen är vriden
« Svar #1 skrivet: 21 okt-08 kl 13:00 »
Sätt gärna in bild om du kan.

Jag tror inte att det är tecken på inavel för det brukar yttra mer som dålig befruktning. Jag skulle hellre tro att det beror på att det är höst och att det kanske blivit för torrt eller nåt i kläckaren.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 21 okt-08 kl 20:08 »
Håller med Nettis.. troligen i kläckningen.. kläcktes de sent/efter de andra ???
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 21 okt-08 kl 22:43 »
Kläckte fram några kycklingar av japanskvaktel, det blev 2 st som halsarna vrider sig på.
sen tog jag ägg från min egen besättning till andra kläckningen och det var av dem som halsarna blir vridna.

I Sverige är Mareks sjukdom en av de allra vanligaste sjukdomarna hos svenska hobbyhöns. Enstaka fall har även setts hos vaktel.

Symptom:
Sned huvudhållning med vriden hals.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 22 okt-08 kl 11:31 »
Har läst att vaktlar kan drabbas av marek men har aldirg varit med om det så jag tvivlar att det är orsaken. Skaffade mina vaktlar medans jag hade mina lanthöns där hela kullen ett år dog i Marek men inga vaktlar drabbades då eller senare och viruset gissar jag finns kvar i mina väggar än.

Men kolla med den du köpte dem av för om det är Marek så borde de ev ha problem också under förutsättning att de har smittan hos sig förstås.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 okt-08 kl 12:04 »
Enligt SVA dör fostren om äggen är mareksmittade, så om man desinficerar äggen utvändigt innan man lägger dem i kläckaren skall det inte vara någon risk att få sjuka kycklingar. Detta gällde höns, vet inte hur det är med vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 22 okt-08 kl 18:11 »
Borde vara samma. Men risken att smittas av Marek kommer de inte undan ändå sen när de blir äldre...

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 okt-08 kl 18:34 »
Ska se om jag kan ta en bild på dem, innan jag tar bort dem.
Jag vet inte vad personen hette som jag köpte äggen av, det var på en höns byt/säljdag i skara.
Hoppas innerligt att det inte är marek. Men då undrar jag: på höns-dagen köpte jag 12 ägg, av dem kläcktes 10 och 2 var obefruktade.
ingen av dessa har visat några vridna halsar eller andra symptom. så det är ju i andra led som symptom uppstått.
tack för era svar Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser