Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ORF = smittsamt muneksem!  (läst 2193 gånger)

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
ORF = smittsamt muneksem!
« skrivet: 05 apr-08 kl 20:34 »
Hej,

jag vill bara informera alla som vill köpa får inom alternativ att ställa frågan om orf.

Jag glömde ställa frågan. och nu har jag 3 ungar med blåsor på munnen.

Tackan som har sjukdomen på sina ljuver är en väldigt bra mamma. Problemet är att hon hade sjukdomen i sin ungdom. Den har blossat upp och nu är alla tre smittade, trots att den ena är en nappflaska.

I övrigt är tackorna i bra skick, tacklammen efter dem väntar lamm, hur många vet jag inte. 

Ni kan skriva till mig om vad helst ni vill!!!

Måste fixa såsen till maten !!
angelica

Älskar djur... människor också!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: ORF = smittsamt muneksem!
« Svar #1 skrivet: 05 apr-08 kl 20:42 »
ORF finns i dom flesta besättningar... vissa år blommar det upp andra inte.

i år har jag inga lamm (än) med problem , i fjor minst 150 st med munsår.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 05 apr-08 kl 21:13 »
Mina hade första sommaren här (dock inget på juver) men, ifjol var det inget. Läkte snabbt som tur är.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 okt-08 kl 16:14 »
Fy tusan hälften av mina tackor har ochså drabbats av Orf. Fick se det för nån dag sen, stackars djur ser inte bra ut.

hustran

« Svar #4 skrivet: 25 okt-08 kl 20:50 »
Vi hade smittsamt munexem för flera år sedan från o till. kände aldrig att det var så besvärligt. Lammen (vissa) mådde pyton andra syntes det aldrig ngt. på. När vi hade tackorna inne så drabbades ngra. av elände på spenarna men så fort de kom ut så försvann problemen (tror vi). Om du har fått det nu så kanske de (tackorna) är immuna innan lammning nästa år.Håller tummarna. Bli inte bara så orolig de överlever nog.   ;)

Bovanägare

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 okt-08 kl 11:51 »
Jo nog överlever de allt men jag blir lite förstörd ändå. De ser ju så obehagligt ut och de måste ju göra ont när de betar :-\.
Ingen mer här på alternativ som har drabbats i höst?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 30 okt-08 kl 10:34 »
« Senast ändrad: 30 okt-08 kl 10:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser