Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fartränder på ägget?!?  (läst 1400 gånger)

Blötsnö

• Östergötland
Fartränder på ägget?!?
« skrivet: 16 jun-15 kl 22:29 »
Nu har jag fått två såna här knasiga ägg. För ett par veckor sedan använde jag det andra. När jag knäckte det var det skört på nåt vis, inte tunt, men föll liksom isär så det kom skalbitar i pannkakssmeten, som om det inte var nån hinna innnaför som höll ihop det. Vet inte vilken höna det kommer ifrån. Har behandlat dem för fotkvalser (tjärsalva) och lite löss (myrnix) senaste veckorna så jag har haft bra koll på dem, inte märkt att nån haft nån konstig kloak så där uppenbart i alla fall. Det är Hedemoror och de äldsta är tre år, så jag har inga riktiga gammeltanter. Vad kan vara fel? Har inte märkt att någon mår dåligt, men är det nåt speciellt jag ska vara uppmärksam på? De har fri tillgång till snäckskal, har hönsfoder från lokala kvarnen och hel vetesäd och diverse matrester. Går ofta fritt ute och förser sig i trädgården.

Blötsnö

• Östergötland
SV: Fartränder på ägget?!?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-15 kl 22:39 »
Ytterligare ett ännu värre idag bredvid gårdagens. Ser nästan ut som en valnötskärna.
Jag har en höna med en fotböld som jag försökt "operera", skurit bord den mörka förhårdnade och försökt göra rent. Hittar dock ingen gul ostliknande massa som det skrivs om överallt utan det känns bara köttigt och börjar blöda, jag får inte ut nåt gegg. Gjort rent med klorhexidin och lagt med jodopaxgel, kompress och linda, men det är snarare ännu större böld idag, två dagar senare. Hönan verkar ha ont, "kraxar" åt mig på ett sätt som jag aldrig hört förrut, men vidöppen näbb när jag kommer in. Har druckit och ätit lite, haltar inte speciellt mycket med tanka på hur ful bölden är, men har mest varit inne idag. Är det bara att nacka den lilla stackaren, jag tror att hon har ont. Kan det vara hon som lägger knasägg för att hon är dålig? Jag vet inte vilken höna det är eftersom alla vill lägga i samma rede. Någon som har ett tips?  :-\

Torry

« Svar #2 skrivet: 18 jun-15 kl 20:13 »
Fotbölder kan vara ett helvete. Har haft en höna som jag lagt ner hur mycket tid och pengar som helst på. Det som funkat bäst har varit att ta bort så mycket man kan och sen använda Sorbact kompress (drar till sig bakterierna) och polsterbinda så det blir mjukt att gå på och utanpå den självhäftande bandage, typ benlindor till häst, finns på tex biltema, man delar dem på mitten. Låt bandaget sitta ett par dagar innan du byter. Eventuellt kan det behövas veterinär besök och antibiotika. Vad det gäller äggen ser det ut som om hon skulle ha IB infektion. Vad du ska göra då vet jag inte, allvarligt läge. Kanske bäst att kontakta veterinär för hjälp.
 http://www.sva.se/djurhalsa/fjaderfa/virussjukdomar-hos-fjaderfa/infektios-bronkit-ib

//Torry

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 18 jun-15 kl 21:23 »
Oj, efter tre år med total avsaknad av problem i hos mina höns verkar jag ha drabbats av allt på en gång känns det som. Det konstiga är att jag inte upptäcker några sjukdomssymtom hos någon, förrutom fotböldshönan som verkar ha ont, men nu har hon lagt sig och ruvar sen ett par dagar tillbaka... Om det är för att hon känner att det börjar vara slut med henne och det är sista chansen att få avkommer eller om det bara är skönare att ligga i redet än att sitta på pinnen med den där foten vet jag inte. Fotkvalstren börjar jag bli väck efter en massa såpafotbad och tjärsalvesmörjning och lössen har jag knäckt med Myrnix - "bara" fotböld och IB kvar att utrota då...  :-\
Tack för hjälpen Torry!

Torry

« Svar #4 skrivet: 18 jun-15 kl 22:01 »
Jättebra att fotböldshönan lagt sig att ruva , då brukar fotbölder gå tillbaks av sig själv, när fötterna får vila har de lättare att läka. Hoppas det bara är en tillfällig formsvacka med de konstiga äggen, så det inte är nåt allvarligt. Håller tummarna.
//Torry

Lotta.R

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 20 jun-15 kl 12:36 »
Här är en karta med konstiga ägg, kanske kan hjälpa?
https://www.alltech.com/sites/default/files/alltech-egg-shell-quality-poster.pdf

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-15 kl 20:15 »
Tack Lotta R. Ser mest ut som den som kan bero på kopparbrist eller överkonsumtion av kalcium. Kan de peta i sig ohälsosamt mycket snäckskal om de har fri tillgång?
Märker fortfarande inte av några sjukdomssymtom hos någon. Ruvhönan med fotböld har blivit lite opererad idag igen, skar bort skorpan och har gjort rent och lagt om. Tyckte det var något mindre hård böld idag, håller tummarna att det lägger sig när hon nu vilar.

SoloQwist

• -
« Svar #7 skrivet: 20 jun-15 kl 23:05 »
Stress. Ont i foten och behandling av det kan väl vara nog för att få en stressreaktion som ger annorlunda skal.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Blötsnö

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 22 jul-15 kl 23:16 »
Kan meddela att äggen återgick till det normala. Vet fortfarande inte vem som lagt dem. Hönan med fotböld har fortsatt ruva utan ägg hela sommaren (en annan höna tog över hennes ägg och tar hand om kycklingarna) Foten är nu fin igen, vila var receptet. Hoppas nu bara att hon inte ruvar ihjäl sig istället...  ;D

Widar

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 23 jul-15 kl 10:30 »
Vad skönt att höra! Alltid bra med en uppföljning i trådarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

91 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser