Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur brukar det bli hos er....  (läst 3182 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur brukar det bli hos er....
« Svar #20 skrivet: 24 nov-08 kl 21:29 »
Men ... kela vill ju alla getter, oavsett om de är flaskade eller ej ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 25 nov-08 kl 08:41 »
Vilken historia Exotica ;D ;D
Jag kan se din man i kostym när han matar getter ;) 
Men det är ju ett bevis på att allt går bra även under dom mest besvärliga omständigheter.

/Mollys
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Celine

« Svar #22 skrivet: 25 nov-08 kl 21:10 »
Hej!

Kan berätta att i söndags morse hittade jag två små livlösa killingar inne i deras gethus :'(. Vår 1-åriga dvärg-get visste inte hur hon skulle bete sig som mamma. (Bocken hon gick med var kastrerad, 3 veckor innan de träffades så det var ett misstag att hon blev dräktig). Hon hade fött killingarna inne i deras lilla hus, i alla fall, men missat att slicka de två små liven fria från fostersäckarna, så de hade kvar hela säcken runt huvudet och dessutom var de blöta och det var kallt (några minusgrader) ute så de måste ha delvis frysit ihjäl. Vi har ett litet isolerat gethus där de får gå in ut som de själva vill, framför dörren har vi hängt gummiremsor för att hålla kylan ute + en rätt hög bräda som tröskel (delvis för vinden och för att hålla all halm inne som golvet är täckt med ett tjockt lager av), med detta hjälpte inte, tyvärr. Så mitt råd är som rätt nybliven getägare att kolla till en dräktig get mycket mer än vad man annars gör, så kanske man kan förhindra en tragedi, självklart kollar jag mina getter jätteofta, men tydligen inte tillräckligt.
Har tre underbara hästar, två söta katter, tre getter och en bock.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 26 nov-08 kl 11:28 »
Vad trist, Celine!   :'( :'( Lika tråkigt varje gång.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser