Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Havrerot  (läst 9693 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Havrerot
« skrivet: 18 sep-06 kl 23:09 »
Har någon provat att äta havrerot och i så fall vad smakade det.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Gryning

• Mirandas have
Re:Havrerot
« Svar #1 skrivet: 20 sep-06 kl 11:59 »
Jodå. Inte så jättemycket om jag minns rätt. Det var något ljust, kokt.... hade egentligen mer behållning av de vackra blommorna årt därpå ärligt talat.

hönstanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 sep-06 kl 12:16 »
Vi odlar och äter havrerot. Den smakar som en typisk mild rotsak.
Vi andvänder den i grytor och soppor. Lättodlad men kräver lucker jord annars delar roten i sig i miljoner smårötter som inte går att skalaeller göra ren. Havrerot är ju en gammal rotsak varför vi tycker att det är roligt att den får vara med i trädgårdslandet

Bo

Have-rot heter det
« Svar #3 skrivet: 20 sep-06 kl 16:26 »
Kommer väl från danskans have = trädgård.

Havrerot är väl rätt så värdelös eftersom sädesslagen är ettåriga och inte lagrar någon näring i rötterna till nästa år. Det gör däremot kvickroten som säkert skulle kunna tvättas, torkas och malas till ett näringsrikt mjöl. - Liksom nässelrot.

queer

« Svar #4 skrivet: 20 sep-06 kl 17:16 »
Visst, torkad kvickrot är ett utmärkt foder till mjölkkor enligt min granne. Säljs som pulver i USA, men heter då couch grass. Lär vara bra mot manliga problem, men har mycket besk smak.  :)

hönstanten

• Gäst
Re:Have-rot heter det
« Svar #5 skrivet: 21 sep-06 kl 09:01 »
Kommer väl från danskans have = trädgård.

Havrerot är väl rätt så värdelös eftersom sädesslagen är ettåriga och inte lagrar någon näring i rötterna till nästa år. Det gör däremot kvickroten som säkert skulle kunna tvättas, torkas och malas till ett näringsrikt mjöl. - Liksom nässelrot.
Pratar vi om samma havrerot? Inte havrens rot utan rotsaken havrerot. Om vi pratar om samma sak förstår jag inte ditt inlägg men jag antar att du är villig att förklara.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Have-rot heter det
« Svar #6 skrivet: 21 sep-06 kl 13:26 »
Pratar vi om samma havrerot? Inte havrens rot utan rotsaken havrerot. Om vi pratar om samma sak förstår jag inte ditt inlägg men jag antar att du är villig att förklara.

Båda har rätt! Samma rotsak kan heta både Havrerot och Haverrot! Lite beroende på var i Sverige man håller till verkar det som.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bo

Alla har fel
« Svar #7 skrivet: 21 sep-06 kl 14:01 »
om man skall tro Krok-Almquist flora. Där stavas det haverrot.

Havrerot har ju redan en annan betydelse sedan gammalt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 21 sep-06 kl 15:34 »
SAOL säger så här;

UTTAL: ha3vre~räoå2t, vard., i sht i Sveal. o. Norrl., äv.
HAVERROT
ha3ver~,

GENUS: r. l. f.;
BÖJNING: best. -en; pl. -rötter.
FORMVARIANTER: ( haver- 1728–1924. havre- 1638 osv.)
ETYMOLOGI: [jfr d. haverod samt t. haferwurzel; första ssgsleden är samma ord som isl. hafr, feng. hæfer, bock, ävensom t. haber- i vissa ssgr, ss. haberbart, habergeiss

"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser