Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är hon verkligen dräktig ?  (läst 1569 gånger)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
Är hon verkligen dräktig ?
« skrivet: 06 jan-09 kl 21:32 »
köpte en get för ca 1½ månad sedan, säljaren sa att hon borde vara dräktig ...skulle killa nu i början på februari..tycker dess värre inte att hon lagt på sig något.. :-\

några bra tecken man kan titta på  för att se om hon är dräktig... ???
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Är hon verkligen dräktig ?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 22:49 »
Om hon inte är det, borde hon brunsta om.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #2 skrivet: 07 jan-09 kl 22:35 »
Gruff , hur lång är getternas brunst cykel ?
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Vercinos

• Smedsgårds djurhörna
    • Småland
    • Smedsgårds djurhörna
« Svar #3 skrivet: 08 jan-09 kl 07:58 »
Avståndet mellan två brumster är vanligtvis ca. 18-20 dagar.
Gift 36-åring med fem barn, fyra hundar, fem Sv. lantrasgetter, två katter, tre marsvin, undulater, samt höns och fransk vädur.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-09 kl 10:17 »
Det finns inga möjligheter att bara SE på en get om den är dräktig. Getter ska normalt vara bukiga på sidorna, tyder på bra magfunktion. Det kan lätt tolkas för dräktighet, men stämmer inte. Brunstar hon inte inom ca 17-21 dagar är hon antagligen dräktig. Högbrunsten varar allt mellan 6 timmar till 3 dagar och kan vara lätt att missa och knepigt att se om man är ovan. Bocken brukar inte missa........
« Senast ändrad: 10 jan-09 kl 10:56 av Sussilo »

Celine

« Svar #5 skrivet: 10 jan-09 kl 11:39 »
Hej!

Vi har en dvärg-get som lyckades bli dräktig med grannens get (kastrerad 3 veckor innan de träffades) och vi började misstänka detta någon månad innan hon födde. Hon blev tjockare och framförallt så växte hennes ljuvrer och blev stora, dessutom blev hon mer klumpig i sina rörelser också. Men detta var första killingarna för vår get, så ljuvrerna var jättesmå innan. Tyvärr förstod vår lilla get (ca 1 år) inte vad hon skulle göra när hon killat, så båda killingarna dog då hon inte slickat/bitit av fostersäcken över huvudet och slickat dom torra. Hittade dessa två killingarna när jag kom ut på morgonen. Tragiskt, trots att de inte var planerade.
Har tre underbara hästar, två söta katter, tre getter och en bock.

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 jan-09 kl 11:51 »
Usch, så ledsamt! Förstföderskor kan vara "okunniga". Jag hade en som var RÄDD för sin killing!

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 10 jan-09 kl 12:02 »
RÄDD för sin killing.....ja hon undrade väl var det var för hemskt som hände när det gjorde ont och till råga på allt kom det ur nått litet ludet ur henne oxå ;)

Kul att höra om alla era erfarenheter som alltid :)
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sussilo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 jan-09 kl 14:21 »
Jadå, hon fortsatte att vara rädd för killingen som fick födas upp av en annan get. Vid killningen året därpå uppförde hon sig som en hängiven och exemplarisk mamma!

Celine

« Svar #9 skrivet: 15 jan-09 kl 12:02 »
Kan berätta att vår lilla get som födde två killingar som dog, brunstade ca 30 dagar efteråt, vilket visade sig mycket tydligt på henne. Hon som i vanliga fall är tyst började bäääa jättemycket, orolig/rastlös och rymde flera gånger under ett par timmar. Jag fick då stänga in dom i sitt gethus under dagen sedan på kvällen när jag öppnade dörren så var hon lugn och sitt vanliga jag igen. Nu idag exakt 20 dagarefteråt så började hon bäääa mycket, förflytta sig mer än vanligt i deras stora hage (hon letade antagligen efter någon öppning i staketet misstänker jag) så nu var det dags igen för brunst, så för att hon inte skall lära sig att rymma så stängde jag in henne i sitt gethus igen. Grannen har en ungbock, så det gäller att hon inte rymmer dit.... ::). Undra om hon kan känna vittring på det, han bor sådär 300 meter bort, för det är åt det hållet vänder sig när hon bäääar? Eller så minns hon att sina sommarkompisar  bor åt det hållet.
Så vad jag föreslår är om du kan se om hon förändrar sitt beteende som min lilla get gör, för då kanske hon inte är dräktig. Men håll koll även på ljuvrerna.
Lycka till, killingar är jättesöta!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 13:22 »
Jag ser när det är ägglossning på G på 70 meters håll genom köksfönstret  ;D Det är ingen ordning alls på getterna då och alla som inte har ägglossning just den dagen dras med i den allmäna yran. Såna dagar ser man till och med den lägst rankade stånga matriarken, som svarar med gott mod. Något som inte skulle förekomma en vanlig dag.

Celine, jag är övertygad att din get har fullkomlig koll på grannens bock och kommunicerar med honom på getvis varje dag. Du kan vara säker på att HAN i alla fall kommunicerar med henne, om vinden ligger rätt  ;D Och tar hon sig inte till honom, så kommer han kanske till er.......en dag.

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 14:22 »
Jag är förvånad över att ungbocken inte redan har kommit på besök med nedkissat skägg och överläppen i vädret på tjusigt bockmanér!
Antingen har grannen honom tjudrad eller så har de ett sju h-vetes starkt stängsel! Att grannens bock 300 m bort och din brunstiga get vet om varandra kan du vara bombsäker på. Andra brunsttecken hos getter, förutom ökat bräkande, är nervöst vispande med svansen (brukar kallas att geten "flaggar" för bocken), ibland flytningar och getterna kan också börja rida på varandra.
« Senast ändrad: 15 jan-09 kl 16:24 av Sussilo »

Celine

« Svar #12 skrivet: 15 jan-09 kl 19:28 »
Antar att han är för ung för att förstå, han är "bara" 5 månader, så en kille i tonnåren är han. Han skall troligtvis kastreras snart så det löser sig säkert på ett eller annat sätt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 16 jan-09 kl 00:24 »
Han har varit könsmogen i 2-3 månader  ;)

Celine

« Svar #14 skrivet: 18 jan-09 kl 21:09 »
Ja, jag har hört att de blir könsmogna tidigt, så det gäller att vara på vakt.....om man inte vill ha killingar till sommaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser