Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpänder  (läst 4964 gånger)

katta

• Gäst
Löpänder
« skrivet: 21 mar-05 kl 15:08 »
Hej!

Jag undrar om det är någon här som har löpänder?
Jag har möjlighet att få tag i några ällingar under sommaren och nu undrar jag hur de är till psyket i förhållande till "vanliga" ankor?

Har hört att de oftast är mycket skvättigare och skyggare, stämmer det?

/ Katta

manna

• -
Re:Löpänder
« Svar #1 skrivet: 22 mar-05 kl 15:10 »
Mina erfarenheter av "springankor" sträcker sig till att jag har sett dem kuta runt på en gräsmatta. De var otroligt söta!  ;D De verkade vara ganska skygga, men om det är specifikt för arten eller bara för just denna flock vet jag inte.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

katta

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 mar-05 kl 19:26 »
Ja, de är verkligen fruktansvärt söta :D
Min mor som bor på vår gård och oftast agerar chafför eftersom jag ej har fått körkortet ännu, påstår att hon minsan inte tänker ge mig skjuts i sommar när det är dags att hämta ev ällingar. Pyttsan hejsan säger jag....jag vet precis hur det kommer att bli. Den som kommer att gulla å titta å grejja mest med dem är garanterat hon, det törs jag sätta nästan vad som helst på  :)

Ja, tiden får väl visa hur löpisarna kommer att betee sig, jag hoppas i alla fall att de inte kommer att vara så skygga som jag hört att de ska vara.

SusanneL

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-05 kl 23:17 »
Hejsan på er alla.
Jag har löpankor i 3 färger, svarta, vita och blågul.
Löpankorna är otroligt roliga ankor man blir liksom aldrig trött på dom, tvärsom man blir glad.
Kika gärna in på min hemsida.
http://www.brethbacken.tk

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #4 skrivet: 20 dec-05 kl 02:51 »
En knäpp fråga !!!

vad skiljer Löpar ankor från vanliga ankor ??? Har själv gula ankor
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 dec-05 kl 11:08 »
En löpanka är en liten anka (från ostasien) med fötterna mycket långt bak, de är snabba som fasen, och värper t.o.m. mer än dina gulankor, jag har eller har haft båda raserna.

I de länder där ankägg är vanliga för konsumtion, hålles ofta löpankor, de kan värpa som en hybridhöna (300/år).

De verkar skyggare, men det beror nog mest på att de vet att det är lönt att springa, de kommer nånstans, utan att rulla fram.
« Senast ändrad: 20 dec-05 kl 11:09 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #6 skrivet: 20 dec-05 kl 12:59 »
ok dpå vet jag.. men man kan inte hålla både och va ??? är det risk att dom blandar sig ???

har eller hade du gula ankor ???

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser