Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödning av Vaktlar för köttproduktion!  (läst 14443 gånger)

Candide81

Uppfödning av Vaktlar för köttproduktion!
« skrivet: 27 feb-09 kl 16:48 »
Hej alla Vaktelexperter!

Det är så att jag har lite frågor och funderingar gällande uppfödning av vaktlar för köttproduktion.
Detta är inte aktuellt just nu, men det är ett projekt jag skulle vilja pyssla med om ett par år
när både tiden och förutsättningarna finns. Vilken ras lämpar sig bäst när det gäller produktion av ägg och kött?
Hur tidskrävande är det att underhålla 3000-5000 vaktlar? Ni som har ägnat er åt storskalig uppfödning får gärna
berätta om vilka förutsättningar som krävs och vilka utmaningar man ställs inför. Om någon har en uppfattning om
kostnadsaspekterna vad det gäller foder, belysning och burar, får ni gärna dela med er.

Man kan lätt få intrycket att det borde vara riktigt hög avans på denna typ av uppfödning med tanke
på att fågeln anses vara en exklusiv delikatess, samt att den är så liten och kan slakta efter redan 6 veckor.
Hur har det gått för er? Jag kommer i framtiden ha tillgång till ett godkänt gårdsslakteri vilket innebär att jag
förmodligen kommer kunna sälja fåglarna slaktade och paketerade till kund. Självklart kommer jag börja väldigt
småskaligt för att lära känna fåglarna och öka min kunskap på området. Jag är tacksam för all information, så det är bara
dela med er :)

Mvh Candide

Skytten

• Skåne
SV: Uppfödning av Vaktlar för köttproduktion!
« Svar #1 skrivet: 27 feb-09 kl 18:57 »
Jo jag har haft som mest 4000 vaktlar, det är ganska svårt att avväga tillgång och efterfrågan.  Du kan ibland sälja 10000 ägg i veckan och sedan dippar efterfrågan till nära noll.

På kontinenten finns jättefabriker för vaktlar, och det är minst sagt svårt att konkurrera med. Du ska föda upp, slakta och paketera tre vaktlar för kanske 30:-.

Småhållning med leverans lokalt till restauranger fungerar som bisyssla, du får i allafall betalt för det lilla som efterfrågas.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Candide81

« Svar #2 skrivet: 27 feb-09 kl 19:27 »
Jo jag har haft som mest 4000 vaktlar, det är ganska svårt att avväga tillgång och efterfrågan.  Du kan ibland sälja 10000 ägg i veckan och sedan dippar efterfrågan till nära noll.

På kontinenten finns jättefabriker för vaktlar, och det är minst sagt svårt att konkurrera med. Du ska föda upp, slakta och paketera tre vaktlar för kanske 30:-.

Småhållning med leverans lokalt till restauranger fungerar som bisyssla, du får i allafall betalt för det lilla som efterfrågas.

Tack för bra svar!
Hur mycket tid fick du lägga på dina vaktlar när du hade som mest? Kan tänka mig att det blir svårt att göra sig av med äggen när marknaden är så ojämn, men köttet är väl bara att frysa och sälja vid ett senare tillfälle? Eller vill kunderna bara ha purfärska fåglar?
Lyckade du uppskatta någon ungefärlig produktionskostnad för varje slaktad vaktel, så det gick att se eventuell vinst för varje såld fågel?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 feb-09 kl 19:35 »
Mina slaktfåglar såldes oftast antingen levande till de som önskar slakta själv, oftast halal.  En stor del såldes till ägare av kinarestauranger, och eftersom de fäster stort värde på färska fåglar, köpte de dem oplockade, och lät personalen sköta plockning och övrigt. De ska ha fågeln hel med huvud och ben. Det serverades inte på restaurangen utan distribuerades bland bekanta.

Vakteln som delikatess har en liten efterfrågan, men i det asiatiska köket är det vanligt och inte allför speciellt.

Äggen är mer efterfrågade, fast pga den oerhört ojämna efterfrågan, och den påverkan det har på priset, bör man inte satsa på stordrift ännu i Sverige.

Efter ett par år slutade jag, det gick väldigt bra ibland, men vaktlar värper inte efter den efterfrågan som finns.

Candide81

« Svar #4 skrivet: 27 feb-09 kl 19:53 »
Mina slaktfåglar såldes oftast antingen levande till de som önskar slakta själv, oftast halal.  En stor del såldes till ägare av kinarestauranger, och eftersom de fäster stort värde på färska fåglar, köpte de dem oplockade, och lät personalen sköta plockning och övrigt. De ska ha fågeln hel med huvud och ben. Det serverades inte på restaurangen utan distribuerades bland bekanta.

Vakteln som delikatess har en liten efterfrågan, men i det asiatiska köket är det vanligt och inte allför speciellt.

Äggen är mer efterfrågade, fast pga den oerhört ojämna efterfrågan, och den påverkan det har på priset, bör man inte satsa på stordrift ännu i Sverige.

Efter ett par år slutade jag, det gick väldigt bra ibland, men vaktlar värper inte efter den efterfrågan som finns.

Är det ett heltidsjobb att ha så många fåglar som du hade?

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 feb-09 kl 19:56 »
Nej men man får gå upp fem och lägga sig tidigast elva(plats för tupplur finns ju).  Det tar ett par timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Candide81

« Svar #6 skrivet: 27 feb-09 kl 20:12 »
Nej men man får gå upp fem och lägga sig tidigast elva(plats för tupplur finns ju).  Det tar ett par timmar om dagen, sju dagar i veckan.

Minns du på ett ungefär hur mycket underhållet av fåglarna (foder,strö och el) kostade månadsvis? Vilken ras födde du upp?
Nu blev jag riktigt frågvis, men jag blir så oerhört nyfiken! :)
« Senast ändrad: 27 feb-09 kl 20:14 av Candide81 »

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 feb-09 kl 20:32 »
Foder är den största kostnaden.  Vad priserna är för foder idag vet jag inte, men i samband med galnako epidemin ökade foderkostnaden markant.

Du kan googla på quail och vaktel och där få reda på olika foderstater.  Färdigt foder kostar så pass att det måste till ett hyfsat pris på produkterna.

Kan du ordna till mjölmaskodling i tillräcklig omfattning, kan foderkostnaderna sänkas mycket.

Vid ett kilopris på ca 100:- går det väl bra  med äggen, men allt hänger på kostnaderna i samband med försäljningen.
Det är skillnad på att köra flera mil till en delikatessbutik och sälja  50 ägg för fyra kronor styck, eller att sälja 2000 till en restauranggrossist för 1,20 kronor.

Efterfrågan svänger väldigt mycket.

Jag hade mest äggförsäljning, och sålde tuppar till slakt. Mina var således lite väl små för slakt, då jag hade en god värpras.

Jumbo väger ju dubbelt, och är mer lämpade för slakt, men lite sämre för ägg.

Jag förmodar att marknaden kanske intill en storstad är lite bättre idag än för tio år sen.

Det är ju inte så farligt dyrt att starta upp, många försöker även, och det brukar bli kortvariga projekt, men tider ändras idag kanske det är lättare att få jämn avsättning.

Candide81

« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 01:32 »
Sålde du enbart dina fåglar och ägg lokalt, eller skickade du ägg och kött till kunder i övriga delar av landet? Vet du vilka alternativ det finns
vad det gäller frakt av frysta vaktlar, och om det är kostnadseffektivt?

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 mar-09 kl 07:41 »
Jag sålde allt själv, eller via en kunder med kontakter.  Vakteläggen såldes i Köpenhamns och Malmö regionen. En del av mina kunder som samtidigt bedrev restauranger eller butiker med asiatiskt sortiment, hade släktingar i Stockholm och Göteborg som hade liknande företag, och de distribuerade vidare till dem.

När det gällde vanliga butiker typ ICA  vände jag mig direkt till butikschefen, och de tog lite på försök. Oftast sålde de snabbt slut och beställde mer. Men oftast var det nyhetens behag, folk blev nyfikna och efter en inledande tid med hyfsad försäljning, sjönk den.

Den enda någorlunda stabila marknad var den med asiatiskt sortiment.  I Malmö t.ex är det ca två till tre bröllopsfester per månad  där asiater ingår äktenskap, och en sådan festlighet kräver mellan 300 och 700 vaktelägg.

När det gäller slaktade vaktlar, var det knapp lönsamhet.  Det jag sålde som slaktdjur var vakteltuppar och gamla vaktenhönor.
Slaktkostnaden är ganska dyr, antingen får man ha skala och ett någorlunda ratironellt slakteri, eller får man inrikta sig på en mindre marknad, där man får bättre betalt.
Efterfrågan är ojämn.

Frysta importerade vaktlar har ett pris som inte går att sälja våra för, om man nu föder upp speciellt för slakt.
Mina ägg fick gick hyfsat bra, men slaktfåglarna sämre. Nu var det små vaktlar på 90 gram slaktvikt, och "kokvaktlar" som var biprodukt i äggproduktionen jag sålde.

Candide81

« Svar #10 skrivet: 02 mar-09 kl 16:53 »
På vilket sätt blev slakten dyr? Skickade du dina vaktlar för slakt, eller gjorde du det själv?

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 mar-09 kl 17:03 »
Jag gjorde det mesta själv, men försökte sälja dem "oplockade" om det gick.  Det tar tid att slakta och det är inte särledes bra betald tid.
jag hade enklare grejor, som kniv, en plockmaskin var den enda maskin jag hade.

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 02 mar-09 kl 18:13 »
Följer detta med spänning
Vad får man betalt för vaktelägg???
Älska din nästa så som dig själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

177 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser