Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killning  (läst 1763 gånger)

Drutten

• Uppland
Killning
« skrivet: 28 feb-09 kl 21:17 »
Hallåj,
är ny på getter och har en get som ska killa första gången,  :D
Har ingen koll på när hon blev betäckt, och har läst att man kan se på henne när det är dags
genom att hon blir "orolig" och lägger och reser sig, rastlös.
Finns det några andra sett att se när det närmar sig?
Hon är lite svullen om könsorganet och har fått större tuttar.

Drutten

Lilly-Maya

• Ångermanland
SV: Killning
« Svar #1 skrivet: 28 feb-09 kl 21:52 »
Mina getter killade för första gången hos mig 3:e januari :D
Mina 2 första som killade började göra juver ca: 1 månad i förväg, jag kände 1 månad innan att dom började fylla juvret lite i taget.
Sen konstigt nog lyckades jag vara med när dom killade. Men jag märkte att alldeles innan det var dags så var dom var lite oroliga/rastlösa, sen tycker jag dom brukar ligga ner mer än vanligt dagarna innan.
Bor tillsammans med min sambo och våra 2 barn på en gård. Har 9 Hereford, 5 hästar och 2 hundar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 feb-09 kl 22:56 »
Under öppningsskedet blir geten anfådd och /eller svettig, och så måste hon byta ställning ofta, allteftersom fostret flyttar sig där inne.  Krafsar, lägger sig, reser sig, lägger sig åt andra hållet, ändrar ofta beteende, vill vara ensam i ett hörn, eller, om hon har en egen tam människa, ligga i KNÄÄÄ!  Detta varar oftast 2 - 4 timmar.  utdrivningen bör ej ta längre än en halvtimme, eller en timme, då syns hinnor i bak, geten krystar, kan skrika om det gör ont, eller är tyst och lägger ihop öronspetsarna och jobbar.  Om inget händer, försök ta reda på varför, själv eller bed veterinär.  Ungefär ett dygn i förväg släpper hon bäckenbanden, det lär finnas fina länkar som visar var de sitter.  Juvret kan fyllas på flera veckor före, eller under pågående förlossning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

geisha

• Verket
« Svar #3 skrivet: 01 mar-09 kl 19:47 »
Min get killade för första gången för ca 2 veckor sen. Hon var full i mjölk ca 1 månad. Men den dan det blev smått såg man när hon andades att vulvan var liksom blodig inuti, svårt att förklara. Hon visade inga täcken på orolighet eller annorlunda andning. Fort gick det åxå :)

Drutten

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-09 kl 21:42 »
Tack för era svar.  :)
Ränner mer en vanligt ut i lagårn för att se om det ska hända något.
Ser med spänning fram emot tillökning i familjen.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 21:52 »
Nå, men lycka till nu då!

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #6 skrivet: 02 mar-09 kl 10:25 »
hej! Jag har lyckats fota en förlossning, om det e någon som e intresserad.
Gå in på min hemsida...... glamourvalley.dinstudio.se
Klicka på fliken getter..... sen är där en flik som det står födsel....
där hittar ni bilder.....    det var helt fantastiskt att få se....
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 12:19 »
Fina bilder minus ,har oxå såna fast på mina får  :). Visst är de fantastiskt att få vara med om ,jag har haft turen att få vara med alla gånger mina töser (tackor) lammat.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Drutten

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 mar-09 kl 21:12 »
Nu tror jag inte det kan vara långt kvar, för hon beter sig precis som frugan gjorde innan hon födde våra söner,
vresig och lite bitsk och man får inte peta på henne förrän man sticker till henne lite godsaker, då blir hon from och mild, ....tills... dom är slut. Sen är det bara att hålla sig undan tills man kommer med mera. ;) ;)

Håller med dig Taggis, det är fina bilder.

/Drutten

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 03 mar-09 kl 00:07 »
Tyvärr, Minus, jag fick inte fram det.  Tillfälligt fel på sidan, eller orkar det inte igenom modemet?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #10 skrivet: 03 mar-09 kl 09:57 »
Vad trist att du inte kom in på sidan....... :(   lägger det som en länk , prova igen.....
http://glamourvalley.dinstudio.se/
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 04 mar-09 kl 11:05 »
Nej, likadant:  Jag klickar på länken, och bilder kommer upp.  Så jag pekar på Getter, och en rad rubriker kommer upp, bland annat Födsel.  På Getter kan jag klicka, och en ny bild kommer upp, men inte på Födsel.  Inget händer.  Sid 1 och sid 2 går bra, men sen händer inget mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser