Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gratis varm vatten  (läst 3449 gånger)

lilleulv

• Gäst
gratis varm vatten
« skrivet: 24 jan-06 kl 21:06 »
Biogas och värme
Jag tror, det var Whitehall som för någon månad sedan frågade om att bygga av småskalig biogasdrift. I John Seymors bok: Självhushållning, beskrivs sådan ett anlägg, men tyvärr inte med någon specifik ritning. I danska utgåvans register står nämnt en bok: Jörgen Nielsen, Bygg ett biogasanlägg, 1977 på Det grönne Forlag.
Jag har utan at lyckas sökt boken på antikvariat, författaren på nätet, och förlaget finns inte mera.
Här är en annan möjlighet som kanske kan vara intressant för de som har mycket djur.
I mitten på åttiotalet reste min pappa en månads tid till Kanada för att besöka sin syster.
Under detta var de gäster hos en annan dansk utvandrare, som drev en stor farm för uppfödning av kalkoner till slakt.
Efter slakt blev sådan en kämpehall gjort ren med en frontlastare och gödselen lagt i långa 2 meter höga vallar. Inuti vallarna var lagt plastslangar fulla av vatten, som blev pumpat in och tillbaka till boningshuset och andra eko byggnader. Likadan till hetvattens rengöring i hallarna. En stor swimmingpool fik också vatten från systemet. Min pappa förtalte, att vattnet var så värmt, att han knapp kunna ha handen under.
Utifrån detta tror jag att temperaturen har varit 70-80 grader, och man hade alltså gratis varmvatten i stor mängd.
Tyvärr vet jag ingenting om dimensionerna, och jag kan inte fråga, då båda min pappa och hans syster är gått ur livet.
Jag funderade en tid på att bygga en sort silo med slang i spiraler inuti. Hälla frisk gödsel i toppen, få värm vatten och brunnen gödsel för nedan.
Nå det fall på sin orimlighet med mina 12 höns, 3 ankor, 4 kaniner även om antalet är mycket större under sommaren .
Det är väll ett projekt som kan glädja alla självhushållare. Först gratis varm vatten, och sen försäljning av vällbrunnen gödsel.
Kanske var detta något för Ni unga, som har så mycket tekniskt kunskap, att man kan bli helt snurrig i huvudet, når man läser era inlägg.
Lilleulv

Richard

• Gäst
Re:gratis varm vatten
« Svar #1 skrivet: 24 jan-06 kl 23:35 »
Nånstans i 70talet var der en tysk grissuppfodare som hade en likadant system.Han använde bara grissbajs med halm.
Championodlare använder hästbajs,temp i hästbajs kan går upp till 70 grader.
Vi hade på THT(tekniska högskolan Twente,Nederländerna) en project med hästbajs och en lågtryckturbin.Man behöver rätt mycket bajs,men efficiency var ungefär 70%

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 23:49 »
Biogas och värme
Jag tror, det var Whitehall som för någon månad sedan frågade om att bygga av småskalig biogasdrift. I John Seymors bok: Självhushållning, beskrivs sådan ett anlägg, men tyvärr inte med någon specifik ritning. I danska utgåvans register står nämnt en bok: Jörgen Nielsen, Bygg ett biogasanlägg, 1977 på Det grönne Forlag.
Jag har utan at lyckas sökt boken på antikvariat, författaren på nätet, och förlaget finns inte mera.
Här är en annan möjlighet som kanske kan vara intressant för de som har mycket djur.
I mitten på åttiotalet reste min pappa en månads tid till Kanada för att besöka sin syster.
Under detta var de gäster hos en annan dansk utvandrare, som drev en stor farm för uppfödning av kalkoner till slakt.
Efter slakt blev sådan en kämpehall gjort ren med en frontlastare och gödselen lagt i långa 2 meter höga vallar. Inuti vallarna var lagt plastslangar fulla av vatten, som blev pumpat in och tillbaka till boningshuset och andra eko byggnader. Likadan till hetvattens rengöring i hallarna. En stor swimmingpool fik också vatten från systemet. Min pappa förtalte, att vattnet var så värmt, att han knapp kunna ha handen under.
Utifrån detta tror jag att temperaturen har varit 70-80 grader, och man hade alltså gratis varmvatten i stor mängd.
Tyvärr vet jag ingenting om dimensionerna, och jag kan inte fråga, då båda min pappa och hans syster är gått ur livet.
Jag funderade en tid på att bygga en sort silo med slang i spiraler inuti. Hälla frisk gödsel i toppen, få värm vatten och brunnen gödsel för nedan.
Nå det fall på sin orimlighet med mina 12 höns, 3 ankor, 4 kaniner även om antalet är mycket större under sommaren .
Det är väll ett projekt som kan glädja alla självhushållare. Först gratis varm vatten, och sen försäljning av vällbrunnen gödsel.
Kanske var detta något för Ni unga, som har så mycket tekniskt kunskap, att man kan bli helt snurrig i huvudet, når man läser era inlägg.
Lilleulv

Om du bygger en låda med isolerade väggar, typ frigolit eller glasull, så kan du där ta till vara på värmen från nedbrytningen med den lilla gödseln du har för att testa.

Det är bara de stora gödselstackarna som man kan lägga på marken då de producerar så enormt mycket värme att förlusterna ner i marken inte gör så mycket.

Det är ju klart att en stor isolerad silo är det absolut bästa sättet för att kunna ta till vara på värmen men det kan kanske självantända då, så man ska nog vara försiktig och inte fylla silon full med en gång utan att ha möjlighet att kunna ta ut värmen eller kyla den om temperaturen stiger för mycket.
« Senast ändrad: 24 jan-06 kl 23:50 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

nad

« Svar #3 skrivet: 25 jan-06 kl 09:42 »
Ursäkta jag läste inte detta ämne innan jag skrev nytt ämne SÅGSPÅNSJORDKÄLLARE borde varit här ni får titta på det istället berör gratis varmvatten.
Vänl NAD

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 25 jan-06 kl 12:11 »
Tack lilleulv för den intressanta informationen.

Jag tror mest på såna enkla robusta lösningar i småskaliga sammanhang.
Lätta att förstå sig på, billiga material, och enkelt att reparera.

Man skulle kunna isolera gödselbehållaren med material som finns på gården, som halmbalar eller sågspån.

Kanske en traditionell gödselplatta som täcks med ett isolerande lager halm eller spån.
Sen lägger man ut slangar ovanpå över hela den blivande stackytan och fyller på med gödsel.
Sen på med ett täcke av sågspån för att minska värmeförlusterna.
Frågan är hur man får bort rören/slangarna när man ska köra ut stacken på åkern?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #5 skrivet: 25 jan-06 kl 12:24 »
Tack lilleulv för den intressanta informationen.

Jag tror mest på såna enkla robusta lösningar i småskaliga sammanhang.
Lätta att förstå sig på, billiga material, och enkelt att reparera.

Man skulle kunna isolera gödselbehållaren med material som finns på gården, som halmbalar eller sågspån.

Kanske en traditionell gödselplatta som täcks med ett isolerande lager halm eller spån.
Sen lägger man ut slangar ovanpå över hela den blivande stackytan och fyller på med gödsel.
Sen på med ett täcke av sågspån för att minska värmeförlusterna.
Frågan är hur man får bort rören/slangarna när man ska köra ut stacken på åkern?

Om högen är ordentligt isolerad av halm eller dyl så har värmen ingen annan väg att gå än genom väggarna eller genom locket av materialet du har där.
Du kan alltså ha slangarna på insidan av halmen och plocka värmen där och/eller slangar på undersidan av isolerlocket.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

lilleulv

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-06 kl 17:05 »
Hej Zeke
Se finurligheten och lösamheten blev fulllkommen, då stacken inte als blev kört ut på marken. Den nu vällbrunna gödsel blev pakket i säkke och såld till ett företag, som i sin tur sålde till trädgårds odlare.
Tala om alternativ bruk, ifall vi nu ser bort från de stackars kalkoner.
Så klart hade de alltid slanger redo i nya vallar, som kunde koplas in, når den ena mistade värmen.
Lilleulv

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 25 jan-06 kl 17:11 »
Jo visst, de e ju klart att man ska ha slangarna ovanpå dyngan strax under isoleringen.
Det här är ju så pass enkelt att var och en med en dynghög kan experimentera.
Synd att min egen produktion inte håller måttet... :'(
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sharon

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-06 kl 21:58 »
Jätteintressant detta! Stod och pratade med min man om att man skulle tillvara ta värmen i gödselhögen när jag grävde ur den en dag. Blir hemskt varmt om fötterna och behagligt i muren närmast mot stallet. Något att bygga vidare på...

Dela detta:

* Inloggade just nu

80 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser