Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelmarmelad  (läst 6554 gånger)

Cecilia

• Gäst
Äppelmarmelad
« skrivet: 07 nov-05 kl 12:10 »
Just nu dräller det av underbara Ingrid Marie äpplen i trädgården, men som ni vet så är det inte alla som platsar för förvaring i matkällaren. Är det någon äppelfanatiker där ute som sitter på recept på äppelmarmelad, helst utan syltsocker, så skulle jag bli jätteglad om ni vill dela med er av dem. Enkla eller annorlunda spelar ingen roll  :).

/C

uffe

• Gäst
Re:Äppelmarmelad
« Svar #1 skrivet: 13 nov-05 kl 13:30 »
Jag hörde av en rysk kvinna att hon sockrade och kryddade äppelskivor med kanel och torkade i ugnen så att äpplena blev lite sega och söta och sen kokade hon marmelad av dom. Jag kan tänka mig att det blir mindre mosigt och mer hela bitar om man gör så.
Själv brukar jag koka äppelmos och krydda men kanelstång och nejlika. Ev kan man ha i lite pektin också om man vill ha den mer fast. Det är gott både på mackan och i gröten. Om man gillar ingefära så kan man skiva hel ingefära i tunna skivor och få lite ingefärssmak på moset.
Ja det var lite småtips  :D

Cecilia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 nov-05 kl 18:14 »
Hmm...det låter intressant. Jag hittade ett recept på nätet men det innehöll syltsocker, körde ändå på det (med lite ingefära, kanel och vaniljstång) och ja det blev gott men som sagt så blev konsistensen lite geléaktig och mosig så jag ska nog prova på den ryska tantens recept. Hur gick hon tillväga? Tänkte även göra mammas goda gamla äppelkompott med vanilj och kanel med äppelbitar - underbart gott!!!

uffe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 nov-05 kl 19:24 »
Låter som enjättegod kryddning med vaniljstång, det ska jag prova. Hur den ryska kvinnan gjorde vet jag inte eftersom jag fick höra det av en finsk kvinna som träffat ryska i Finland. Men jag kan tänka mig att man vänder äpperklyftorna i en socker-kanel-blandning och lägger dom i ugnen på 50-75 grader och låter dom torka till lagom deghet men inte helt torkade. Antagligen behöver man en hel del äppelklyftor eftersom dom lär krympa vid torkning. Koka sen tills det kokt ihop och tillsätt socker som vid marmelad.
Hur gör du kompotten?

Cecilia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-05 kl 07:42 »
Hej Uffe!
Tack för tipset. Vad gäller kompotten gäller följande: skala, kärna ur och skär äpplena i lagom stora skivor/bitar. Koka med lite vatten, vaniljstång/vaniljsocker, kanel och socker tills äppelbitarna är precis genomkokta och har mosat sig. De ska dock ha lite tuggmotstånd kvar och vattenmängden ska vara mindre än i vanligt äppelmos.
Hoppas att det smakar!
/Cecilia

uffe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 nov-05 kl 21:40 »
Tack Cecilia, det låter gott. Brukar du ha konsterveringsmedel i eller brukar du frysa in, eller har du så mkt socker så att sockret konserverar? Jag brukar undvika konserveringsmedel, möjligvis lite akorbinsyra. Men å andra sidan vill man ju inte ha det dåligt med mögel och sånt.

Cecilia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 nov-05 kl 10:49 »
Jag fryser in men skulle gärna vilja lära mig att vakumsluta burkar, det brukar min pappa och hans sambo göra.
/C

Cecilia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-05 kl 10:50 »
Inget konserveringsmedel alltså!
/C

uffe

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 nov-05 kl 13:54 »
Hej Cecilia (&alla andra). Jag har hört att man kan konstervera på samma sätt som dom gamla konserveringsburkarna med med skruvlocksburkar. Men ställer ner burkarna i stor kastrull med kokande vatten och då bildas det ett undertryck i burkarna. När man öppnar ska det "ploppa" till som när man öppnar en barnmatsburk. Jag har frågat en miljöinspektör om det är hygieniskt godtagbart för att duga som försäljning men han var osäker.
Är det nån här på sidan som har erfarenhet av det ???

Uffe

Dela detta:

* Inloggade just nu

261 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser