Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotskit  (läst 1254 gånger)

Morran

Fotskit
« skrivet: 08 apr-09 kl 13:35 »
Har tagit över några dvärgsilkeshöns som har väldigt mycket skit under/på fötterna. Ser lite jobbigt ut för dem att gå.
En höna har en stor boll som hänger från ena tån och andra har som en tjock sula av skit.
Hur kan man på smidigaste sättet få bort detta? Är så rädd att göra illa dem. Det sitter som berg!
Någon som har tips?

Ce

SV: Fotskit
« Svar #1 skrivet: 08 apr-09 kl 13:38 »
Fotbad?! D.v.s blöta upp skiten?

//CE
Åsbohöns(genbank) i Södra Stockholm - tupp och 7 hönor

Morran

« Svar #2 skrivet: 08 apr-09 kl 13:45 »
Kan jag prova, tack. Kan man ha lite såpa i vattnet tro?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 08 apr-09 kl 14:08 »
På hösten när det regnar mycket så blir det ofta lerklumpar som stelnar på hönsens tår efter att de varit ute och krafsat i geggan.
Jag använder en hovtång och bryter försiktigt loss klumpen.

Har varit med om några hönor som haft riktigt hårda klumpar men lika där... Bryter loss den.. Eller, skala kanske man kan säga?
Jag bryter inte så att hela tån åker med *AJ*. Utan jag tar som en liten bit i taget så att det lossnar som små bitar.  :)
« Senast ändrad: 08 apr-09 kl 14:11 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-09 kl 14:45 »
Går att prova att  smörja med olja efter såpfotbadet.
Går bra med matolja.
Hedemorahöns

Morran

« Svar #5 skrivet: 08 apr-09 kl 16:17 »
Tack för tipsen! :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-09 kl 16:30 »
SKRIV HUR DET GÅR.
Hedemorahöns

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 08 apr-09 kl 16:39 »
Även här har några av dvärgsilkeshönorna emellanåt drabbats av att smutsen bygger på och bildar stenhårda valkar. Vi (dvs min dotter) brukar mjuka upp dem i ljummet vatten, borsta bort det som går med hjälp av en gammal tandborste och sedan försiktigt bryta loss klumpen. Nångång blöder det lite och då smörjer vi på med Skillingarydssalvan eller liknande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

131 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser