Ny på detta forum, och ny med höns sedan sensommaren, då jag skaffade en dvärgkochingrupp bestående av en tupp ( stilig, legbarfärgad) två hönor, och tre årskycklingar. En av dessa var lite klen fråm början ( liten med dålig fjäderdräkt) och dog efter bara någon vecka. Alla dessa tog jag från min granne. Sen skaffade jag två Åsbohöns och tog undan ägg efter dem ( de hade gått med en Åsbotupp), la dem hos en höna hos grannen och det blev 6 kycklingar , en med en missbildning ( en "knopp" på huvudet) och efter någon vecka fick den en inflammation i ett öga. Den kycklingen växte inte normalt och dog, en annan förolyckades, så jag tog hem 4 kycklingar, ( tre av dem tuppar) när de var ca 7 veckor, och de fick då gå tillsammans med min kochinhöna som hunnit ruva fram tre kycklingar, två veckor yngre än åsokycklingarna. Hade byggt ett hönshus till med tillhörande hönsgård, så jag har de "gamla" på ett ställe, och hönan med kycklingar på ett annat. Allt frid och fröjd och jätteroligt , kycklingarna växte, var roliga och tama. Sen i förra veckan blir Åsbo-hönkycklingen sjuk, lite ruggig ena dan, svag och orörlig nästa, och dog på tredje dan. Jag diskuterade med SVA, eftersom det gått så fort var det tveksamt att det var Marek, vilket jag var rädd för. Nu går jag och stirrar på de kvarvarande, och en kochinkyckling har hela veckan varit irriterad i ett öga, hon kniper med det och ögonlockskanterna är lite svullna, insidan på ögonocket rodnad, men själva ögat ser normalt blankt och svart ut. Vad är Marek-ögon som någon skrivit om?
Är så rädd att de ska sjukna den ena efter den andra, men det är väl inte mycket man kan göra annat än vänta ock se.
Hur vanligt är det med sjukdomar hos hobbyhöns? När man läser här verkar det väldigt vanligt, men det är väl när nåt händer som man skriver och ber om råd.
Det här blev långt, förstår att det har varit uppe många gånger förut. Jag har läst på SVA:s hemsida och Stackmus osv, men vad jag så gärna skulle vilja är att någon "drabbad" berättar hur det var och hur det gick!
Hälsningar
Barbro L