Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var ska jag ha bocken, nu när getterna killar?  (läst 1331 gånger)

markl305

Var ska jag ha bocken, nu när getterna killar?
« skrivet: 27 maj-09 kl 23:13 »
Jag har två angoragetter och en bock. Den ena geten har nyligen killat, och den andra är det snart dax för. Jag har hela tiden haft bocken ihop med getterna, och han är snäll och trevlig och det funkar bra. Min fråga är om jag måste sära på dem nu för att inte riskera att han betäcker för snart inpå, eller om man vågar ha honom gående kvar och förlita sig på att getterna inte kommer i brunst än på länge..
Ni som kan det här, vad tycker Ni?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Var ska jag ha bocken, nu när getterna killar?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-09 kl 23:49 »
Hur det är med angoragetter och deras brunst, vet jag inte. Däremot så kan jag svara att bocken oftast är snäll med tanterna och deras barn. Jag skiljer inte på våran.

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 maj-09 kl 09:25 »
Vet inte heller något om just angoragetter. När getter killar avsöndras ett hormon som kan göra bocken sexuellt stimulerad och i så fall härjar han med getterna på ett oönskat sätt vid en känslig tidpunkt. Du ser själv om han är lugn och fin mot dem, eller måste få ett eget utrymme. Att förlita sig på getters brunstperioder skulle iaf inte jag göra. Många getter kan brunsta om en eller ett par månader efter killning och då vill man ju inte att de betäcks.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #3 skrivet: 01 jun-09 kl 22:48 »
Mina går ihop hela tiden, bocken är lugn (för att vara bock) :-[ han är snäll med killingarna också, och getterna har inte brunstat förrän åtminstone ett halvår efter killining. Men jag har själv funderat på samma sak, för ibland vill man ju ta in getterna med killingarna för att ha dem under särskilld uppsikt/ skydd (och bocken blir trött på att stå inne ::))
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 06:52 »
När bocken gick med getterna hela året, överraskades jag ibland av "sommarkillingar" 6-7 mån efter de första killingarna. Det sliter för hårt på getterna, så bockarna (hade oftast två) fick lufsa omkring för sig själva.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 11:15 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 jun-09 kl 19:42 »
Ja, eventuellt kan det vara så att getterna i vilt tillstånd hade likadan fördröjd fosterutveckling som rådjuren.  Men att människan, i sin önskan att få mjölken, avlat bort fördröjningen.  Och att det i så fall kvarstår en "villighet" att gå i brunst strax efter förlossning.  Som ett rådjur.  Jag har det från Hammarberg, men jag tror att han återgav en spekulation.

Och angoragetter - är de lika snälla som ryktet påstår?  Bild?

« Senast ändrad: 04 jun-09 kl 19:43 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 04 jun-09 kl 22:22 »
Jag hoppades att Marki305 kanske hade några bilder ur familjealbumet.  Även jag har hört att de ska vara lätthanterligare än lantras.  Har sett ett par en enda gång, stannade med bilen och tittade noooga.  Men det är nog snart tio år sedan.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jun-09 kl 08:21 »
Jag har två angoragetter och de är mycket lugnare och mindre påhittiga är lappgetterna. Lätta att stängsla in om de har hyfsat med mat, men det gäller väl alla getter  ;D
Lite dummare är de nog också, mer lik får är vanliga getter...
Men det är min uppfattning det skiljer nog sig mycket mellan individer....
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #8 skrivet: 07 jun-09 kl 10:34 »
Jag har haft angoragetter och dom väldigt mkt lugnare än de göingegetter, mjölkgetter jag har levt med.
Lätta att stängsla inte alls så klätterbenägna som getterna jag har nu (mjölkgetter). Har aldrig haft en lugnare bockar än dess anogra bockar.

Jag skulle försöka ha bocken (helst med en bockkompis) för sig själv tills du känner att kanske vill jag ha killining "till jul".
Detta är  min personliga åsikt, jag vill inte ha överaskning killning, finns nog lika många svar på din fråga som det finns getägare.
/lena
« Senast ändrad: 07 jun-09 kl 10:37 av ason »
Försöker leva självhushåll sen 2002

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser