Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vill inte äta och ligger mest orörlig??  (läst 1841 gånger)

nissan

• Gäst
vill inte äta och ligger mest orörlig??
« skrivet: 19 dec-05 kl 12:55 »
Hej alla!
Vi har ett gäng Kindahöns som kom som kycklingar i våras och nu har börjat värpa finfint.
Men en av hönorna verkar sjuk. Hon vill inte äta, hoppar inte upp på sittpinnarna och ligger mest orörlig utan att flytta på sig när jag tar i henne. Verkar inte som hon kommer klara sig så länge till, det här har pågått i två dygn.
De andra visar inga symptom, fast jag har sett att de blivit lite vitgråa på de små annars röda flärparna vid sidan om ögonen. Kammarna har helt normal färg.
Vad tror ni, kan det vara någon sjukdom??
Tacksam för svar!
jens-johansson@telia.com

G

• Livet är en plåga.
SV: vill inte äta och ligger mest orörlig??
« Svar #1 skrivet: 19 dec-05 kl 16:41 »
Det finns massor av sjukdomar som stämmer in på dessa symtom tyvärr.. Samtidigt kan det vara något så enkelt som vitaminbrist.
Prova att ge tillskott av vitaminer och grönsaker och frukt så kanske de andra blir bättre.
Jag brukar skilja på den sjuka från de andra eftersom de kan börja bli eleka när den beter sig annorlunda. Lite värmelampa och extra mat kanske gör susen.
Hoppas det går bra för dina djur.

Stella

« Svar #2 skrivet: 21 dec-05 kl 10:41 »
Hej Nissan!
Ligger hönan i rede eller på golvet? 2 av mina Kindahönor trodde jag var illa ute i somras, för redan innan de själva börjat lägga ägg (möjligtvis ett var) så fick de för sig att ruva, oavsett vad som låg under dem, ägg, inget, matskål....Jag var säker på att de var sjuka de små liven.
De blev ganska färglösa under tiden. Nu har jag ännu inte haft några sjukdomar på mina höns, så jag känner inte till symptom, men en sak vet jag säkert: Proppa dem fulla med vitaminer! Jag slänger in nässlor, granris, sallad, rester och de får alltid snäckskal att mumsa på.
Hoppas att hönan tillfrisknar!
Vi väntar redan på våren....

Bondmoran

« Svar #3 skrivet: 21 dec-05 kl 11:28 »
Kan vara blodsugande ohyra. Lyft på fjädrarna och kolla.
Ge henne värme och vitaminer OCH mineraler.
Har hon ohyra måste det bort snarast om hon ska ha en chans.

Hälsar Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser