Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaffepriset  (läst 3381 gånger)

Wehrem Fimmer

• Gäst
Kaffepriset
« skrivet: 04 sep-06 kl 19:06 »
  Jag läste någonstans förra året att man av 1 kg kaffe fick 144 koppar . Det betyder, om man sätter ett kilopris på 50 kronor, ett pris av ungefär 35 öre koppen. Finns det något annat livsmedel som har samma enorma påslag när det serveras på kafe' och restaurang?    W.F
« Senast ändrad: 12 sep-06 kl 08:48 av Petter B »

Wehrem Fimmer

• Gäst
Re:Kaffepriset
« Svar #1 skrivet: 05 sep-06 kl 22:51 »
God afton !   Ursäkt och rättelse!   133 koppar skall ett kilo kaffe räcka till, enligt "Gevalia."  Med kilopriset 50 kronor blir kostnaden per kopp ung. 38 öre!  W.F

Bo

Hyran är inbakad
« Svar #2 skrivet: 06 sep-06 kl 07:03 »
i priset för kaffe och tilltugg. Alternativet skulle vara att man betalade hyran genom myntautomater vid bordet. 20kr/tim. När tiden runnit ut börjar ett ilsket pipande tills man reser sig eller lägger på en ny slant.

torparn

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 sep-06 kl 07:38 »
nej, det finns inte någon annan vara med samma enorma påslag - procentuellt sett- än kaffe.
Det skulle i s f vara te, eller varför inte kranvatten som kan säljas för 5:- glaset på lokal.

Svaret är ju det som Bo är inne på, samt att det skall säljas ganska många koppar i timmen för att betala löna åt den som serverar/säljer kaffet etc.

Inte så märkligt, egentligen

flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-06 kl 10:26 »
Jag har åtta rågade matskedsmått till en liter vatten. Ett paket räcker aldrig till mer än fem sådana kok. Kaffet hälls i kastrullen före vattnet. Kaffet kokas upp och dras åt sidan någon minut så lite sump får sjunka. Sedan dekanteras det på termos.

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 08 sep-06 kl 18:55 »
Som nämts ovan, vatten på flaska lär vara bra mycket högre påslag på än kaffe.

Dessutom har ju 99% det i kranen.

Så sluta köp det!  :)
/Attis

Sia

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 20 sep-06 kl 16:50 »
Vi har jättegott vatten i kranen hemma, men är jag hemifrån och blir törstig föredrar jag smaksatt vatten framför läsk med massa socker och tillsatser.
MEN inte alla har så gott vatten, många har tjänligt vatten med dålig smak, beroende på ledningarna, och var vattnet kommer ifrån.  
När jag bodde i sthlm så smakade kranvattnet klor, och då betalar man hellre för dyrt flaskvatten.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

VoxPelli

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 okt-06 kl 12:22 »
Kaffet är väl dyrt för att det andra ska vara billigt. Ofta tittar man väl på vad man ska ha på caféet först och när man tycker att det ser billigt och bra ut så köper man väl per automati kafé som då får finansiera ens kaka eller baguette.

Angående höga påslag så ska plastkassen i livsmedelsbutiken ha ett enormt påslag det också - kanske inte i kaffeklass, men de tjänar tydligen bra med pengar på det.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 24 okt-06 kl 18:09 »
Angående höga påslag så ska plastkassen i livsmedelsbutiken ha ett enormt påslag det också - kanske inte i kaffeklass, men de tjänar tydligen bra med pengar på det.

Dessutom gör vi gratis reklam för butiken när vi återanvänder kassen...!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 okt-06 kl 18:22 »
Hej! Just det, "Nettus!"  Har fått en fin tygkasse från ett varuhus, men vänder den ut och in vid besök i butiker, eftersom jag inte får ersättning för reklamen. Men kassen är bra!  Hälsningar!  S.G.

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 24 okt-06 kl 22:32 »
Vad sniket! Ersättningen har du ju redan fått! Ingenting är gratis.

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 okt-06 kl 23:24 »
Hej, "ollebolle".  Du har rätt; nu vänder jag på kassen en tid!  Hälsningar! S.G

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser