Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dålig befjädring?  (läst 2390 gånger)

Helenan

• Gäst
dålig befjädring?
« skrivet: 02 jan-06 kl 13:45 »
En av mina hönor, Bönan, som kläcktes 1 juli, har ända sedan hon fick fjädrar sett lite ruggig och ful ut. Fjädrarna i nacken och stjärtfjädrarna är som pinnar. Man kan skrapa med nageln på fjädrarna så ramlar en vit beläggning bort och fjädern blir dunig. Jag har fått svaret att hon inte lärt sig tvätta sig ordentligt ännu men när jag hjälper henne sätter hon igång och tvättar sig på bröstet. Jag är rädd att hon ska frysa ihjäl om det blir kallt nu i veckan. Hon går alltid med huvudet lite indraget som om hon fryser.
Jag har även fått svaret att fjädrarna är missbildade... Jag vet inte. Har någon av er haft en sådan höna? Ska man kanske tvätta henne? Hon är vår tamaste höna.

Barbro

Re:Ful Böna
« Svar #1 skrivet: 02 jan-06 kl 23:22 »
Beträffande den vita beläggningen så hittar jag sånt på min gödselplatta efter natten, som ett vitt "fnas", har tänkt att det motsvarar hästarnas stöv, men det verkar som det bara är någon eller några som släpper det, har trott att det är de som putsar sig mest , men det kanske inte är normalt??
Ingen har i alla fall konstiga fjädrar.
Kan inte dålig "befjädring" vara resultat av någon brist som i sin tur  kan orsakas av parasiter, t.ex  mask eller coccidier? Det låter på din beskrivning som hon är lite ruggig också.
Jag har läst vad jag kunnat hitta om coccidios eftersom det varit aktuellt, och det man ser på bilderna är just lite halvnakna kurande djur, men det kanske inte är så din lilla höna ser ut ( försökte bifoga en bild, men det gick inte).
Du kanske kan låta undersöka det?
Man blir så fäst vid de som är tama och visar förtroende för en, jag förstår att du oroar dej.
MVH
Barbro

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 jan-06 kl 10:17 »
Jag hittar också sådant mjölaktigt på gödselbrädan. Jag tror helt enkelt att de andra putsar bort sitt men inte lilla Bönan. Hon har fjädrar (inga kala fläckar) De andra hönorna är fina och de får allsidig kost - kanske för mycket... snäckskal sandbad mm och värmelampa. Tack för era tipps!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 03 jan-06 kl 12:29 »
Dålid och sen befjädring är på hedemorahönsen en ärftlig sak. Jag anser det som en svaghet, en sådan skulle ju inte överleva i det vilda, och är alltså inget att avla vidare på. Däremot kan de  bli trevliga hönor i en hushållsflock.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 03 jan-06 kl 12:31 »
Ge gärna extra B-vitamin i form av luzern, flytande eller jästpulver. Det befrämjar fjädertillväxten.
Flera andra brister kan också ge dålig fjäderutveckling varför ett multivitamin kan vara befogat.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 jan-06 kl 02:47 »
En liten personlig reklektion bara: Om man tycker om och har respekt för sina husdjur, så måste man se till att inte föra vidare defekter som djuren lider av och som kan vara ärftliga till kommande hönsgenerationer.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 jan-06 kl 18:10 »
Det håller jag med om. Jag har ingen genbank eller tupp... Mina djur är en liten trädgårdsflock. Hoppas att hon lär sig tvätta sig och det är det som är felet. Även att inte kunna tvätta sig antar jag är ärfligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser