Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående får  (läst 3116 gånger)

ninna

Angående får
« skrivet: 18 aug-05 kl 14:10 »
är det nån som vet om man måste ha eget produktionsnummer när man har får.
Måste man anmäla att man har får .
Även om man bara har ett.
måste alla vara märkta i öronen.
det står så luddigt när man läser att man inte vet vad som gäller.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Angående får
« Svar #1 skrivet: 18 aug-05 kl 14:37 »
Öhum.....därom tvista di lärde. Jag har uppfattat det så att, så länge fåren och deras avkomma stannar på gården är är det ok med omärkt. Samma om det bara är ni själva som tar del av ev. "matvaror" från fåren. Men så fort man ska sälja/ge bort livdjur, kött eller mejeri, så "ska" man ha märke. Men det följs lite si och så det där......*host*

Krusmynta

« Svar #2 skrivet: 18 aug-05 kl 16:48 »
Hej!

Detta med märkning av djur har diskuterats livligt tidigare, se ex denna länk:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=21;action=display;threadid=3109

om den inte funkar, kolla på getsidan, några sidor tillbaka.

Jag har själv två dvärggetter som jag håller som sällskapsdjur, de producerar inget och ska dö här hemma den dag det är dax sas, men jag behöver ändå ha gula feta märken i öronen och jag ska ha ett produktionsplatsnummer, så detta gäller även får.

Mina djur är och förblir omärkta, och jag har inget produktionsplatsnummer. Jag vill inte råda dig till det ena eller det andra, för det tror jag att varje människa är klok nog att avgöra :-)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 22 aug-05 kl 15:07 »
Hm, ett flertal på den tråden säger ju samma som jag.....

Äh, jag orkar inte.

Bondmoran

« Svar #4 skrivet: 22 aug-05 kl 15:28 »
NYa regler from juli
Alla som har får och/eller getter ska ha produktionsplatsnummer oavsett varför de har djuren.
Det är för att hållla reda på var det finns djur vid ett ev utbrott av sjukdom.

Har för mig att djuren ska märkas före en viss ålder 3 månader eller nått sånt men är inte helt säker.

Djur födda före juli 2005 behöver dock inte öronmärkas såvida de inte ska lämna gården och då gäller både till försäljning och slakt.

Det handlar ju om att vi ska försöka hålla våra djur friska i framtiden så jag tycker man ska anmäla att man har får/getter.

Hälsningar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 22 aug-05 kl 18:12 »
 Ja, man måste ha produktionsplatsnummer och anmäla sitt fårinnehav. Märkningsreglerna har också blivit mer stränga. Själv har jag produktionsplatsnummer (kostar inget att skaffa) men jag är inte så naiv att jag tror att det är för att förhindra spridning av sjukdomar som vi inte har i Sverige ;D Då skulle inte märkningsreglerna ha behövts ändrats...Smittan (som inte finns) kan ju inte spridas förrän djuren lämnar gården. Jag tror det beror på att "Storebror" vill ha full koll så att det inte kan slaktas några "Svarta får" jag. ;D
                        Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

« Svar #6 skrivet: 22 aug-05 kl 22:08 »
Naiv  ::) nja det är jag väl inte.
Det är den förklaringen jordbruksverket ger som förklaring till varför nya regler kom.
Sen är det upp till var och en att tro och tycka vad man vill om resten.

Svartslakt, ja du, det kan man ägna sig åt i stor omfattning trots märkning, produktionsnummer och djurkontrollant/räknare på årliga besök. Jag vet, har en släkting som ägnat sig åt det i flera år. Han skickar en del till slakt också för att de inte ska reagera. Han slaktar både lamm och kalvar.

Om alla registrerar sitt djurinnehav kan de ju trösta sig med att jv blir överhopade med papper/jobb.

Det dröjer nog inte länge  ;) förrän alla hönsägare ska vara registrerade också även de som bara har några för hushållsbruk.

Hälsningar
Bondmoran  
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 23 aug-05 kl 08:46 »
 Frågan är väl när vi djurägare också måste börja med gula lappar i öronen för att också kunna spåras ;D
 Men en fråga till angående fårmärkning: Jag har hört ryktas om att PatHortonmärkena av metall (diskreta och fina, de enda jag vill ha på mina Allmogefår) inte kommer att vara godkända i framtiden, är det någon som hört hur det blir med den saken?
                      Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bondmoran

« Svar #8 skrivet: 23 aug-05 kl 15:57 »
Frågan är väl när vi djurägare också måste börja med gula lappar i öronen för att också kunna spåras ;D
 Men en fråga till angående fårmärkning: Jag har hört ryktas om att PatHortonmärkena av metall (diskreta och fina, de enda jag vill ha på mina Allmogefår) inte kommer att vara godkända i framtiden, är det någon som hört hur det blir med den saken?
                      Mvh
                    Charlotte

Skulle kanske beställa en drös nästa gång, kan tonåringarna pierca sig kan de väl bära öronmärken också  ;D ;D

PAT Horten märken är fortfarande godkända. Det är de enda märken vi också kan tänka oss.Små och diskreta.

Hälsningar
Bondmoran

ninna

« Svar #9 skrivet: 23 aug-05 kl 17:00 »
Vad bra att det inte kostar något att få ett produktionsplats nummer.
Annars kostar ju i regel allt man ska göra.
Snart ska väl får och kor också ha pass.

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #10 skrivet: 30 jan-06 kl 18:34 »
Är det då såna gula som det står SE nummer och Vad djuret har för nummer?

Vad har dom för internetadress?Någon som vet?
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser