Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskkompost ute  (läst 4909 gånger)

cissi

• Gäst
Maskkompost ute
« skrivet: 03 nov-05 kl 11:14 »
Jag har en välfungerande inomhus-maskkompost under diskbänken som "sväljer" ungefär ½ av vårt köksavfall (man får inte plats med en hur stor låda som helst under diskbänken).

Flyttar nu till eget hus och har tänkt a)att bygga ut maskkomposten så att den kan svälja allt köksavfall och b)att den ska stå precis utanför köksdörren, på en taktäckt terrass åt öster. Är det någon som har en utomhuskompost och kan berätta hur mycket isolering som behövs?

Jag har hittat en sida med beskrivning av en maskkompost med golv och väggar av lecablock (adressen är holon... någonting) men är lite tveksam till den konstruktionen eftersom den inte tillåter något system för att leda bort lakvatten. Det fungerar säkert bra om komposten ska stå på marken, men inte på en betongterass (rädd för dålig lukt :-[)

Någon som har andra tips på kompostbyggen?

Mvh Cecilia

Holt

• Uppland
Re:Maskkompost ute
« Svar #1 skrivet: 06 jan-06 kl 12:40 »
Hej! Längtar själv till den dag jag kan skriva att vi också flyttar till hus, suck. Nåja.. det känns som att det inte dröjer allt för länge. Jag vill däremot tipsa om boken "Att lyckas med komposten" av Karin Persson, som går genom det väsentligaste kring olika komposter. Jag minns även en artikel i Sveriges Natur (som jag tyvärr inte hittar igen, då årgångar äldre än 2001 hamnat i förrådet) hur en kvinna på västkusten byggt två komposter nära varandra för att den som fyllts skulle få tid att vila och samtidigt utstråla värme som kompost nr 2 drog nytta av. Dessa var utan botten, men idén som sådan borde vara bra. När det gäller isolering tror jag man kan ta en titt på hur bikupor isoleras, med yttre väggar i frigolit (20-30 mm), som kan träs på då kylan kommer. Det är väl bara att prova. Lycka till.
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original" (Albert Engström)

caprice

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jan-06 kl 13:51 »
Hur mycket du behöver isolera beror väl på var i landet du bor. I Skåne har vi klarat maskkomposten utomhus utan isolering. Komposten står skyddat på en uteplats och hittills har det gått bra.
Men frigolit tror jag är en utmärkt metod, brukar plocka åt mig sådant som byggjobbarna slängt. Ju större kompost du bygger desto bättre håller den värmen och det gäller också att fylla på med material kontinuerligt under vintern. Ibland har jag lagt in en flaska med varmt vatten för att tina upp komposten.

Lite mer info om komposter finns på vår hemsida: http://www.kagus.nu/odling/odling/mask.shtml

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 jan-06 kl 12:36 »
Komposteringen kan avta i fart under vintern om inte isoleringen är hyfsad. Vill du kosta på lecablock så är det tillräckligt, men jag tror att det går att isolera med billigare material oxå. Jag har en i ett oeldat uthus, men vi har nästan aldrig riktigt kallt. Komposten ger själv en del värme.

Komposteringen är även en metod att skaffa mask (mat till hönsen).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser