Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farliga Örter?  (läst 6608 gånger)

William

• Gäst
Farliga Örter?
« skrivet: 30 nov-04 kl 16:37 »
Hej!
Läste i "handboken för vardagsekologi" att vissa örter är ätliga som föda, "exempelvis brännässla, kirskål, mållor, tistlar, maskros och kaveldun. "

Är det någon som har koll på vilka mer man kan äta ofta. Jag har tänkt pressa safter utav örter för att få bra näringstillskott, men vill inte gå på en "mina".

Har hört att tex. åkerfräken har några farliga släktingar.

KAnske någon vet hur det ligger till eller vet någon bra bok som talar om detta, hur man skiljer dem åt och när man hittar dem.

ciao så länge, William
« Senast ändrad: 30 nov-04 kl 20:46 av William »

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:Farliga Örter?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-04 kl 21:35 »
Har inte så jätte stor koll på allt ätligt som finns i naturen, men när det gäller Åkerfräken;
Åkerfräken har många släktingar men det är bara en (vad jag vet) som man kan använda sig av. Eller, om man är duktig och kan mycket kanske man kan använda sig utav de andra också men det kanske krävs en väldigt speciell bererdninge eller nåt, inte vet jag. Men om du nu ska plocka Åkerfräken så ska du se till att växten har en "antenn" längst upp. Den ska alltså påminna om en gran i utformningen (ett spröt som står rakt upp i mitten). ser den annorlunda ut är det antagligen en släkting som du bör undvika.
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Monica

« Svar #2 skrivet: 01 dec-04 kl 11:16 »
När det gäller åkerfräken, så ska du vara mycket försiktig. Det gäller både när du plockar till dig själv eller till djuren.

Den åkerfräken som växer vid vattendrag, sumpmarker och liknande heter kärrfräken. Den ser precis ut som åkerfräken med ett undantag, den har svarta ringar där grenarna sluter till vid stammen. Den är också lite grövre. Denna är mycket giftig både i torkat och icke torkat tillstånd. Djuren undviker den i otorkat tillstånd, men liksom med smörblomman, kan de inte kan urskilja den i t ex ensilage... så se upp med denna.

Till saken hör att åkerfräken är den enda örten som ska koka. 15 minuter livlig kokning, annars utvinner du inte silicean.

Fortsättning följer när "örtkursen" kommer igång  ;D

Sanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 dec-04 kl 21:45 »
Jag kan verkligen varmt rekommendera boken "Kan man äta sånt?" av Inger Ingmansson! Den är förmodligen utgången på förlaget, för den skrevs för många år sedan. Jag köpte den häromdagen på ett antikvariat, men jag har tidigare lånat den på biblioteket. Det är en "klassiker".

Oj, vad många saker man kan sätta i sig från skog och mark!  :D
Men där finns också mycket bra angivet vad som är giftigt eller mindre lämpligt att äta. Kolla efter den boken, William!
En relativt nyutkommen bok av samma författare är: "Naturens läckerheter". Den är också bra, fast jag gillar den första bäst.

Avslutningsvis ett smaskigt recept:

OGRÄSPESTO
1 liter färska blad av kirskål, plister och nässla
2 stora pressade vitlöksklyftor
100 g malda valnötter eller pinjenötter
1/2-1 dl olivolja
1-2 dl riven parmesanost
Förväll bladen. Låt rinna av i en handduk. Mixa blad, vitlök och nötter i en matberedare.
Tillsätt oljan i fin stråle medan beredaren arbetar. Stanna och rör ned parmesanosten.

William

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 dec-04 kl 23:45 »
Hej, det är william här.... tack ska ni ha för alla bra tips. inte minst peston som jag har skrivit ner receptet på.

hittade faktiskt boken "kan man äta sånt?" på ett antikvariat och ska köpa den. och så hoppas jag att jag ska snubbla över "örtmedicin och växtmagi" som också lär vara bra. sen får det vara nog med läsning, man måste ju blanda teorin med lite praktik.. ut i skogen!! "väl talat käre Pangloss, men nu går vi och odlar vår trädgård" som Voltaire sade.

Bra community det här... ha de gutt,

William

Sanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 dec-04 kl 07:55 »
Bra val, William!
Jag har många örtböcker, men de du har bestämt dig för att skaffa tillhör de absolut oumbärliga! Men kanske en bra flora också, dvs om du inte är tvärsäker på örter? Kan vara bra att ha några olika bilder på respektive sort, de kan se så olika ut i olika böcker. Biblioteken brukar ha bra urval. Lycka till i skogen - själv längtar jag ihjäl mig efter att få börja samla igen!!! Kanske man kan krafsa fram lite maskrosblad under snötäcket... ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

171 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser