Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla för försörjning  (läst 3409 gånger)

Virvla

• Tanken svindlar
Odla för försörjning
« skrivet: 12 apr-05 kl 12:43 »
Jag och min sambo kommer att flytta till landet i sommar. Vi kommer att ha utrymme för odling och eftersom det är ett stort intresse hos oss båda har tanken om att odla för självhushållning, och kanske på sikt för försäljning uppkommit.

Frågorna är många; hur stor yta krävs för att odla för självhushållning? Var går gränsen mellan att sälja några morötter till bekanta och att sälja för att ha en inkomst? (måste man ha ett företag?) Någon som har erfarenhet av detta? Vi är nyfikna noviser som vill veta lite mer innan vi ger oss i "djungeln".

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Odla för försörjning
« Svar #1 skrivet: 12 apr-05 kl 18:23 »
Jag är egentligen inte rätt person att svara, då jag inte är särskilt insatt och bor på 17m2 i storstan. Men jag tänker komma med en synpunkt i a f.
Odla sånt som är högvärt. Att odla spannmål är knappast värt besväret, sånt kan man köpa ekologs odla blligt. Odla sånt som är gott och lite dyrare att köpa. Det ger större ekonomisk effekt ur självhushållningssynpunkt, hemodlat är godare särskilt när det gäller "matgrönsaker" och om ni får ett överskott att sälja så ger fina hemodlade grönsaker mer pengar än hemodlat spannmål.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Virvla

• Tanken svindlar
« Svar #2 skrivet: 18 apr-05 kl 11:50 »
Ja, det har du rätt i. Frukt och grönsaker är väl bäst ur försäljningssnpunkt.
Har i helgen spånat kring byggnationen av ett växthus. Funderar kring konstruktion och sånt, det är mycket spännande och skoj att se att det faktiskt är möjligt att genomföra!
-Härligt!

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 25 jan-06 kl 11:12 »
Läs John Seemores (Seamore) bok "Självhushållning"! Rekommenderas varmt. Finns ofta på biblioteken.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 jan-06 kl 11:55 »
Hej Virvla !

Det är inga enkla frågor du ställer. Många saker spelar in.

Det ni ska odla bestäms såklart utifrån vad ni själva gillar först och främst.

Sen beror det ju på vilken sorts jord ni har, vad som trivs, vilken odlingszon ni bor i, vad ni har för lagringsmöjligheter (jordkällare ?) och hur mycket tid och arbete ni kan lägga ner.

Om man ska se det krasst så finns det nog ingen möjlighet att ni kan bli självförsörjande första året utan ni kommer att få bygga upp, och utöka odlingarna en bit varje år och tillslut kommer ni upp i den mängd grönsaker som ni själva kan äta och evt. sälja.

Det finns olika beräkningar för hur mycket yta man måste odla för sin försörjning men det beror ju också på odlingsmetoden. En intensivodling (upphöjda bäddar, djupgrävt med massor av kompost osv.) producerar mycket mer per kvadratmeter än en vanlig "åker" med lite gödsel på bara men kräver mer arbete att anlägga. Osv. osv. ...

Min poäng är att ni nog måste låta det hela "växa" ( :-[) fram under flera år medans ni lär er och lär känna er lilla gård.

Jag tycker ni ska läsa denna bok :
http://www.alternativ.nu/annamajsbok.pdf

som ni laddar ner gratis, lite trist att läsa på skärmen men boken är bra och läsvärd från pärm till pärm.

Som sagt tidigare, fundera på vad som är lönt att odla och vad som är bättre att köpa. Jag vill odla alla mina grönsaker själv men köper ris, pasta, bönor, olja osv. som inte är så enkelt att göra effektivt själv.

Du kan sälja morötter (eller annat ) som hobbyverksamhet om du inte omsätter mer än 30.000 per år, då behövs ingen firma, inkomsten redovisas (efter eget samvete) på en blankett tillsammans med din vanliga deklaration. Kolla under rubriken "Ekonomi" här på forumet så står där en hel del (om du letar igenom gamla trådar) om att tillverka och sälja egna produkter på olika sätt.

Läs Anna-Majs bok så har du en hum om vad som krävs.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 jan-06 kl 11:58 »
Läs John Seemores (Seamore) bok "Självhushållning"! Rekommenderas varmt. Finns ofta på biblioteken.

John Seymours ( ;)) bok Självhushållning är mycket bra och dessutom rolig att läsa om man är självhushållningsnörd. Ett måste i din bokhylla.

Han har skrivit fler böcker, som jag tyvärr inte läst, men dom är värda att leta efter.

Bo

Seymors idé
« Svar #6 skrivet: 25 jan-06 kl 12:29 »
om potatisodling i ramar fick jag aldrig att fungera men annars fanns där mycket användbart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser