Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fixa brunnen!  (läst 9565 gånger)

Neiklot

• Gäst
Fixa brunnen!
« skrivet: 09 okt-05 kl 14:53 »
Nej nu jädrar ska det bli fixat på torpet så jag kan flytta dit.
(Känns aningen ruttet att äga en stuga men hyra ett annat plejs att bo på)

Måste fixa brunnen, som är viktigast av allt.
Vattnet är otjänligt, var en massa kolibakterier som kommit dit genom att min morfar (som hade torpet förut) tänkte lite för lite och tömde dasstunnan en bit ovanför.

(Ingen tunna är tömd där på cirkus 2år.)

Fått en massa tips förut om att tömma brunnen och skura, lägga sand i botten, cementblock (sånna dära runda) och en massa sånt.

Vad är bäst?

Ska jag fixa brunnen innan jag tar ett nytt test på vattnet?

Och så: Någon som byggt en handdriven pump för att pumpa in vatten inomhus?

Jag funderar på att göra som Kanin i Nalle Puh ;D och sätta in en vanlig gammal brunnspump inne, och en slang ner till brunnen.
Kreativt, och rätt sjyst! :)

Attis

• -
Re:Fixa brunnen!
« Svar #1 skrivet: 09 okt-05 kl 16:17 »
Vad är vitsen med att kolla vattnet om du inte fixat något? Tror inte bakterier försvinner i tomma intet på 2 år....
Det minsta du borde göra är att pumpa ut allt vatten någon gång, kanske två  ::)
Se till att vara minst två pers om du ska ner och fixa på botten. Någonstans har jag hört om att det kan bli brist på syre där nere och vara en risk att vara där för länge. Vet inte hur det är med den saken, var själv nere och rensade i min brunn 7m ner. Gick bra även om jag inte gör om det.

Är den stensatt är det bara att glömma att skrubba, på tok för många skrymslen. Ringar borde väl kunna gå att skura men vet inte hur troligt det är att få bort allt. Betong är ju ganska grovporigt.

Några tankar i alla fall, men inga svar  :-\
/Attis

Rizz

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 okt-05 kl 18:11 »
Jag tror det att man kan svimma kommer från förr när de hade med sig oljelampa eller liknande ner och så CO förgiftade. Men jag är inte helt säker. Hur som helst så ska man va två.
Och akta dig för brunnsgubben också  ;)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 09 okt-05 kl 20:23 »
Efter mycket beslutsvånda (kanske för att jag var rädd för brunnsgubben?!?) valde jag att ta hjälp av ett företag som sysslar med brunnspolning. De tömde och sög ut bottenslammet och tog det med sig i tankbilen, sedan högtrycksspolade de brunnen nere i och sug upp resterna.

Några grannar passade på att få sina brunnar spolade så det kostade oss 1000 kr/brunn. Jag tycker det var värt det eftersom jag tror att resultatet blev bättre än jag hade klarat av att fixa på egen hand.

Jag har två brunnar som blev rengjorda, den ena stensatt och den andra av cementringar. Cementringsbrunnen blev perfekt, den stensatta blev periodvis mycket bättre. Den stensatta får tyvärr dåligt vatten när grundvattnet är lågt (som nu), men det är inte brunnens fel utan att det vattenförande lagret.

Vad gäller handdriven pump har jag haft liknande tankar som backup vid strömavbrott. Tänkte montera en "rickepump" brevid pump-automaten så att jag kan tappa upp vatten. Men jag har inte sett någon sådan till salu, någon som vet var man kan köpa det?

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 okt-05 kl 19:34 »
Vad är vitsen med att kolla vattnet om du inte fixat något? Tror inte bakterier försvinner i tomma intet på 2 år....
Det minsta du borde göra är att pumpa ut allt vatten någon gång, kanske två  ::)
Se till att vara minst två pers om du ska ner och fixa på botten. Någonstans har jag hört om att det kan bli brist på syre där nere och vara en risk att vara där för länge. Vet inte hur det är med den saken, var själv nere och rensade i min brunn 7m ner. Gick bra även om jag inte gör om det.

Är den stensatt är det bara att glömma att skrubba, på tok för många skrymslen. Ringar borde väl kunna gå att skura men vet inte hur troligt det är att få bort allt. Betong är ju ganska grovporigt.

Några tankar i alla fall, men inga svar  :-\

Jag har tömt den en gång, efter att dasstunnan "slängts ut"..
Och bakterierna dör av sig själva efter ett tag.

Företag: Jovisst.. men vill helst skrubba själv.

Och eftersom det inte <- finns någon ström där, så kan jag inte ha en eldriven pump.
(Vilket gör att min lösning även funkar vid strömavbrott)

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 30 dec-05 kl 03:46 »
Vet inte riktigt vad du menar med "ricke-pump", men om det är en sån med handtag man vickar fram och tillbaka, så funkar den utmärkt att montera inomhus med en plastslang ner i brunnen och en backventil med sil i änden av slangen.
Har en granne som haft det så i massor av år.
Dom har en vanlig rostfri diskbänk där bara överdelen av handtaget (i detta fall ett plattjärn som rundslipats i hörnen så det är mer greppvänligt) sticker upp genom en smal springa i bänken.
Inte minsta "dödpumpande", vattnet rinner ur kranen så fort man rör på handtaget. Det förutsätter förstås en perfekt backventil.

Om man inte är rädd för brunnsgubben är det normalt inte farligt att gå ner i en brunn, om det nu inte är en avlopps- eller urinbrunn.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 30 dec-05 kl 12:01 »
Det finns några varianter på handpumpar. Den gamla hederliga med kolven nere i brunnen fryser inte fast. Men om den är gammal och har fått torka ut, kan tätningarna som ofta är i läder ha skrumpnat ihop.

Dom nya för några hundringar (från jula, Nordpost eller ibland i järnaffären) med pem-slang och bottenventil nere i brunnen och kolven ovan jord sprängs av isklumpen som blir. Man kan strunta i bottenventilen i dom. Ta bort klaffen och låt silen vara kvar. Eller fila ett litet spår i ventilen så vattnet kan sjunka under brunnslocket. Hellre lite dödpumpande än en frusen pump och inget vatten alls.

"Rickepumpen" inne, förutsätter förstås att ledningen ligger frostfritt och är en rätt vanlig lösning här i kring. Har sett flera som lämnat kvar den gamla ledningen som "backup" bredvid sin nya elpump.

Lehman's har en massa "Lilla huset på prärien" pumpar för diskbänken :-) (Nej jag har inte procent där!)

Själv vill jag ha en sån där stör i en klyka med motvikt och hink man ser i norrland. Den borde inte vara så köldkänslig.
« Senast ändrad: 30 dec-05 kl 12:07 av Gruff »

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 22 jan-06 kl 21:12 »
På sommartorpet finns en cementringad brunn som vi tidigare inte vågat dricka vattnet från. Brunnslocket har varit av trä och springorna har tillåtit småkryp och möss att hamna i brunnen. Trä från brunnslocket och annat skräp hade under åren samlats på botten och det luktade verkligen inte bra av vattnet.

För att få upp skräpet från botten utan att ha några verktyg gjorde jag ett sålunda:

Jag tog en plasthink där jag med kniv tog upp ett flertal ganska stora hål i hinkens botten. Botten i hinken täcktes med två lager (dubbelvikt) byggplast tillklippt för att passa hinkens botten. På byggplasten lades en 3-kilos sten som tyngd, fixerad med ståltråd. Stenen täckte ungefär en fjärdedel av bottenytan och höll fast plasten med sin tyngd. Byggplasten fungerade som en stor backventil.

Med snöre i hinken blev det en bra vattenupphämtare då vattnet strömmade in i hinken på ungefär en sekund. Det fina var att med vattnets snabba inströmmande kom möss, träbitar och efter en par timmars arbetande även sanden i brunnens botten. Jag höll på tills bara sand och vatten kom upp i hinken. Då var brunnen nästan tömd på vatten och man kunde börja hoppas att vattnet skulle fylla den igen.  Så skedde och efter ett par dagar började vattnet bli klart och lukten var lite friskare.

Nu har vi en elektrisk pump som kunde gå en hel del för att pumpa ut och få in fräscht vatten. Vi kokar te och kaffe på vattnet och det luktar inte längre illa. Det är kanske viktigt att gammalt vatten ersätts med nytt så ju mer brunnen utnyttjas dess bättre.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #8 skrivet: 09 feb-06 kl 13:26 »
jag håller på med min brunn....

Jag hade koliebakterier i den på grund av sniglar som ramlar ner och dör (vanligaste orsaken till koliebakterier)...sen hade rötter sprängt ringarna och det läckte in...

Jo du måste nog sätta ringar av cement i...numer finns även plaströr, men det skulle kosta mig 6000kr så jag satsade på att försöka laga mina först....sen behöver regnvatten rinna bort...det fixar du med platonmatta som lutar under marken...
alternativ light

Dela detta:

* Inloggade just nu

124 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser