Jag övergav min oljeeldning för ca sju år sen, då kostade oljan 5000 kubik, det tyckte jag var alldeles för mycket, samtidigt som jag blev mer varse om det framtida olje och den miljöskada som oljan ger. Det enda jag vid detta tillfälle kunde göra var att installera en värmepump, som jag gav 20 tusen för. Under de följande sex åren, fungerade detta bra, och den räntade sig snabbt. Under den kallaste tiden använde jag träbriketter. Under det senaste åren har det blivit allt mer kostsamt att bruka el även om det går via värmepump, och elen är ifrån kärnkraft till åtminstone 50% och ibland kanske den kommer från brunkolsorter där lokalbefolkning förvisats, så förutom kostnaden för elen, är det väl inte fel att minska förbrukningen.
Jag har nu helt övergått till ved, eldar en brasa om dagen för varmvatten. Veden skaffar jag utan att betala med annat än arbetet att ta ner och borföra oönskade träd. Slitsamt så jag har inte kunnat deltaga i detta forum på ett tag, men jag har samlat ihop ca 60 löskubik ved, som bör räcka i 24 månader.
Jag kommer att spara ca 45 000:- under denna tid, mot att göra som jag gjorde förut, körde värmepump och köpte träbriketter. För den som inte kan skaffa ved som jag, kan köpa samma mängd här för ca 20000:- färdigkluven eller ca 12000:- i längder och lägga lite på en klyv, det blir ändå en besparing mot värmepump.
Du har en akka på 750 liter, lite liten, men ändå du behöver inte springa upp nattetid och elda.
Jag menar att det är ide att satsa på ved, det kommer att betala sig i längden, även om man måste investera lite i början.
Jag har lagt ut ca 35000:- 20 på kraftig en bensindriven vedklyv, för att stycka flertons stockar på plats och transportera hem kluven ved. 10000 på motorsåg, ett BIG MILL system, för att även kunna ta vara på värdefullare bitar som plank, och resten på släpkärra och alpinutrustning, för att ta ner besvärligt stående träd uppifrån (Dessa är ju lättast att få uppdrag att ta, eftersom små fritt stående eller i skog kan tas lätt genom att fälla). Jag ska så småningom skaffa en större akumulatortank för bättre värmekomfort.
Investeringarna i detta betalar sig, och skaffar mig spännande och uppskattad sysselsättning, på sikt ska hela huset bli renoverat med trä som jag hämtat och sågat, huset ska hållas varmt och gott, min boendekostnad blir 500:-/mån om min fru vill betala hälften, annars har jag råd att bjuda, att bo i ett ganska stort hus för en tusenlapp, får väl betraktas som helt OK.
Så skippa värmepumpen, och elda med ved, om du köper den eller skaffar den på annat sätt spelar mindre roll, ved vinner!