Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockar med lustiga ljud?  (läst 1221 gånger)

Dalagård

• Dala-honsgard
Bockar med lustiga ljud?
« skrivet: 28 aug-09 kl 04:42 »
Hej! Har 2st afrikanska dvärggetter som inte är kastrerade. Dom visar sexuellt intresse för varandra och bestiger också om dom kommer åt.
 Men när dom luktar  på varandra så fnyser och skriker dom nåt fruktansvärt.

Är pinsamt när folk går förbi eller är på besök. Det håller på flera timmar varje dag!!

Vad är detta för ljud? Skulle det bli bättre om man kastrerade dom?

Dom pinkar på benen samt även i sin egna mun ibland, är det normalt?

Detta har hållt på sen i vintras och börjar gå en på nerverna :)

Tacksam för era synpunkter.
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Sussilo

• Gäst
SV: Bockar med lustiga ljud?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-09 kl 06:28 »
Det du beskriver är ett fullt normalt beteende för bockar som blir mindre framträdande efter kastrering. Fnysandet och ihärdigt bräkande är ett brunst/bockbeteende. Just med tanke på bockars natur kan de okastrerade, enl. min uppfattning, vara mindre trevliga som sällskapsdjur.
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 07:33 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 aug-09 kl 17:20 »
Javisst, det låter helt normalt, de roar sig på bockars vis!  Brottas de inte också?  Det borde de, om de är riktigt normala.  Mina brakade ihop så det ekade i nejden, bara för nöjes och tränings skull.

Den kraftiga fnysningen är snarlik varningslätet, kan var bra att kunna härma om någon av dem skulle gå åt något farligt håll.  Den "icke-alarmerande" fnysningen har med brunsten att göra. "Gnällandet" eller "morrandet" är för att imponera, och torde bäst översättas till svenska ungefär "Ge dig iväg på eviga momangen, innan jag kör hornen i dig!"  "Ska du säga, din lille plutt!"  Och så vidare.

Och ja, en bock som inte onanerar under hösten får betraktas som abnorm.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dalagård

• Dala-honsgard
« Svar #3 skrivet: 28 aug-09 kl 23:07 »
Tack för svaren! Trodde nog det var normalt men det låter förskräckligt.
 Rekommenderar ni kastrering, tycker dom är lite luriga med att buffa till emot en med hornen och även mot varandra. Har inte varit nåt allvarligt slagsmål än!!
Vi bor i Fliseryd i Småland. Har ca: 120 frigående höns bl.a Lohman.Exchequer Leghorn, Brahma , dv.kochin, silkeshöns, öländska dvärghöns, svarthöns, pärlhöns, blandraser m.m 2 katter, 2 kaniner & 2 chihuahua/papillon flickor
www.dala-honsgard.se  och  www.receptochfoto.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 29 aug-09 kl 13:16 »
Jag är emot kastrering.  De blir så ledsna.  Men, det är klart, de luktar mindre sen.  Ditt val!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

133 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser