Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förfrysta klor  (läst 3802 gånger)

Dessi

• Gäst
Förfrysta klor
« skrivet: 13 feb-06 kl 09:42 »
Vi undrar om någon vet något om förfrysta klor på tuppar. Vår otroligt charmiga, goa, stolta och snälla tupp har förfrusit sina klor. Det ser illa ut. Svarta. Några tips, snälla? Kommer vi att förlora honom?

G

• Livet är en plåga.
Re:Förfrysta klor
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 10:46 »
Det är nog ingen fara. Jag hade en höna som fastnade och ströp blodtillförseln till tårna. De svartnade och ramlade av helt enkelt.
Han klarar sig utmärkt utan några klor. Passa bara så att det inte blir infekterat när de trillar av, för det kommer de göra...
Tvätta då med koksalt varje dag. Aloe Vera är perfekt att ha på, det läker på ett huj! :D
Lycka till.
G

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 10:57 »
Han klarar sig, men hur i hela friden kunde det komma sig att han förfrös dem?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dessi

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 feb-06 kl 15:51 »
Tack för tipset!

Jo, hans krokiga tår upptäckte vi när vi kom hem med honom som ungtupp med hans fruar för 4 år sedan (skånska blommehöns och tupp) Vi tyckte att han var charmig med sina tår. Han var vackrast och stoltast. Snällast.

Så i höstas tog vi hand om en sjuk väns tuppar och höns. Oordning i hönsgården, och sedan har hans liv inte varit sig likt. Tyvärr!
Han är ute och går sina rundor i snön själv, även när det är mycket kallt.. Bor ofta hos hästarna i stallet. Så plötsligt var en tå svart och blödde. Sedan nästa tår etc. Hönorna pickade på dem och de blöder titt som tätt. De ser ut som han har svarta klumpfötter. Han är likväl pigg, äter och dricker bra. Flörtar med hönsen och går sina rundor. Som han alltid har gjort. Vi får väl se hur det går för honom. Han är bara så go och sällskaplig. Vi vill inte förlora honom.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 13 feb-06 kl 17:48 »
Men kan du inte dela av så han kan få leva ett drägligt liv, såsom han har det nu är inget liv för en tupp!
Kan inte någon annan ta hand om honom + ett par hönor - stackars tupp!  :'(
Var bor du?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Lena A

« Svar #5 skrivet: 13 feb-06 kl 19:30 »
Ja, kan du inte göra dig av med den nye tuppen i stället och låta den här fine tuppen (som ju fanns från början) återfå sitt tidigare trivsamma liv? ::)

Dessi

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-06 kl 19:58 »
jo, vi har tagit om hand om för många tuppar och höns. Vi har Skånsk blommehöna, Åsbohöna, Australisk dvärghöna, japanska silkeshöns och 3 andra raser.  Vi ska börja och leta efter nya hem till dem. Vi hade tänkt ha fem höns, men fick ytterligare ett tiotal på halsen. Så kanske vår gamla kära tupp återfår sin forna plats och värdighet. (...men alla är bra söta när de går i en samlad trupp och pickar. En kakafoni av färger!)   :-\

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #7 skrivet: 13 feb-06 kl 21:40 »
"En samlad trupp" men tuppen får ju inte vara med!
Du måste faktiskt snabba dig väldigt mycket med att placera om de andra innan det är för sent för den stackars tuppen som bodde där först!
Jag upprepar min fråga, vart bor du? Finns du inom räckhåll kan jag ta hand om dem imorgon dag! Jag har inga problem att hitta nya hem åt dem.

Har kursverksamhet!

Lena A

« Svar #8 skrivet: 14 feb-06 kl 15:04 »
Dessi, Kicki är ju villig att ta hand om hönorna och skaffa nya hem till dem. Jag hoppas du kontaktar henne.

I så fall kan ju den söte tuppen få tillbaka sin värdighet! Så här som tuppen har det nu kan han ju inte fortsätta att ha det!  :(

Vi hade en tupp som mobbade en nykomling hela tiden så den nye till sist bara låg i ett hörn helt orörlig. Det var bara att flytta om tupparna och separera dem. Inte ska vi ägna oss åt djurplågeri  ??? Våra djur ska väl trivas i största möjliga mån.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 15 feb-06 kl 09:07 »
Snälla Dessi, hör av dig. Jag kan ju hjälpa dig.
Vissa djur går bara inte att ha ihop och det är inte ditt fel. Det enda man då kan göra är att sära på dem och placera om dem. Min granne tar emot de du kan avvara - oavsett om det blir tuppen med förfrysta tår eller den andre. Hon har ett fint hönshus och har haft höns i många år. Hon saknar tupp just nu eftersom hennes gamla dog av ålderdom i höstas och hon utökar gärna sin flock med några fler hönor också. Jag fixar transporten från dig till henne.

Du fick mitt telefonnummer i det privata mail jag skickade och här är min privata e-postadress också.
c.lonn@hos.sandnet.se

Har kursverksamhet!

G

• Livet är en plåga.
« Svar #10 skrivet: 15 feb-06 kl 09:08 »
Dessi, Kicki är ju villig att ta hand om hönorna och skaffa nya hem till dem. Jag hoppas du kontaktar henne.

I så fall kan ju den söte tuppen få tillbaka sin värdighet! Så här som tuppen har det nu kan han ju inte fortsätta att ha det!  :(

Vi hade en tupp som mobbade en nykomling hela tiden så den nye till sist bara låg i ett hörn helt orörlig. Det var bara att flytta om tupparna och separera dem. Inte ska vi ägna oss åt djurplågeri  ??? Våra djur ska väl trivas i största möjliga mån.

Tänk efter noga innan du kallar någon för djurplågare.....
Vi vet inte alls hur det är, mer än det lilla hon har skrivit.
Djurplågare är ett STARKT ord, tänk på det!

Desirée

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 feb-06 kl 10:04 »
Jag kan också hjälpa till att ta hand om dem om du bor i närheten av Småland. Tveka inte att hör av dig!
« Senast ändrad: 15 feb-06 kl 10:04 av Krysmynta »

Lena A

« Svar #12 skrivet: 15 feb-06 kl 11:15 »
G, inte har jag kallat någon för djurplågare !!!! :o

Varför är det så mycket som missuppfattas? ??? Det gäller här och även på andra forum. Om folk bara läste och försökte förstå andemeningen i vad andra skriver, skulle det gå bra.

Självklart tror jag inte någon här ägnar sig åt djurplågeri, och det var det jag försökte säga genom att skriva att man inte ska ägna sig åt djurplågeri.......

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #13 skrivet: 15 feb-06 kl 11:37 »
Ta det lugnt allihop. Allt är ok. och jag och Dessi har nu varit i kontakt med varann.
Du "Krusmynta". Hör av dig privat till mig, jag vill prata med dig.

Har kursverksamhet!

Lena A

« Svar #14 skrivet: 15 feb-06 kl 11:47 »
Per L,

Jag hade inte alls uppfattat det som något påhopp om någon privat skrivit till mig att "inte ska man ägna sig åt djurplågeri".  :)

Nu är den här tråden slutdiskuterad för min del  ;)

Desirée

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 feb-06 kl 11:55 »
Kicki, jag svarade dig privat, men blev osäker om det gick fram. Kom någon lustig text. Hör av dig annars igen.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #16 skrivet: 15 feb-06 kl 12:10 »
Kicki, jag svarade dig privat, men blev osäker om det gick fram. Kom någon lustig text. Hör av dig annars igen.
Jodå det kom fram och jag har svarat.

Har kursverksamhet!

Dessi

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 feb-06 kl 18:45 »
Hejsan allihopa!

Vår stolte tupp har fått god omvårdnad nu tack vare Kickis råd. Det var jättebra att jag kunde fråga på denna fina och informativa hemsida. Tack för att alternativ. nu finns!

Hela truppen ska i morgon kväll åka till Norrland och få ett nytt hem hos Kicki. Vi behåller vår gamla fina tupp och hans fruar (skånska blommehönsen).

På tal om djurplågeridiskussionen så tror jag inte att någon har menat något illa. Vi vet att vår kära tupp är den finaste och mest omtyckta i hela världen. Ingen kan gala som honom!

Dessi  ;)
« Senast ändrad: 16 feb-06 kl 18:48 av Dessi »

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser