Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukdom: svullna kammar, slör samt ögonlock  (läst 3299 gånger)

Dagoyurt

• Gäst
Sjukdom: svullna kammar, slör samt ögonlock
« skrivet: 28 jun-06 kl 22:19 »
Nu lyfter jag detta ämne eftersom jag under en lång tid har drabbats av snoriga och svullna kycklingar och höns. Alla mina vuxna höns har drabbats av detta och återhämtat sig. Symptomen är svullna kammar, slör samt ögonlock. De ger ett intryck av en förkyld människa! ??? De har tillfrisknat helt efter ca 2-3 veckor men toppen brukar nås efter några dagar efter av vad det nu är som har slagit ner med mycket svullnad som följd. Men som sagt de har tillfrisknat hitills och de äter och dricker och är aktiva fastän de ser hemska ut.  Jag har en teori om att det kanske är sur/härsken mat? Men jag är noga med hygienen och de får en blandning på hel vete, havre, krossadhavre, tillväxtfoder, helfoder, snäckskal och majs.

Är tacksam för tips och tillvägagångsätt för att hjälpa de som är dåliga att må bättre och tillfriskna tidigare. (Just nu är det en månadsgammal kyckling som har blivit dålig)

orloff

• Gäst
SV: Sjukdom: svullna kammar, slör samt ögonlock
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 07:28 »
Kontakta Sva eller en kunnig veterinär. Det finns faktiskt en sjukdom med din beskrivning men minns inte vad den heter.
Sälj inga djur förrän du vet vad det är.

Dagoyurt

• Gäst
SV: Sjukdom: svullna kammar, slör samt ögonlock
« Svar #2 skrivet: 29 jun-06 kl 12:05 »
Min teori lyder: Att det är en bakteriell infektion och inte fågelturbekulos då de skulle vara döda ganska snart efter insjuknandet. Alla mina höns är första och andra generationen i min hönsgård och eftersom jag inte har haft höns där innan och de vuxna hönsen alla är maskinkläckta är de mer motagliga för såna sjukdomar då de inte har fått "den naturliga immuniteten ifrån sina föräldrar" kanske långsökt. En annan teori är att kycklingen har fått i sig härsken eller möglig havre, detta grundar jag på att i vintras köpte vi en säck med antagligen gammal havre och då svullnade flera av hönsen upp. En svullnade upp så mycket att jag var tvungen att sätta henne i isolering, hon tillfrisknade senare och dog 2-3månader av ungtuppstress/äggledar inflammation. Havren slängde vi senare och vi köper inte mer därifrån. Det blev bättre men sen så började det igen med de hönsen som inte insjuknade, mina två blommehöns svullnade upp men inte så farligt. Att kontakta SVA för att en månadsgammal kyckling är svullen kanske är lite overkill, de har antagligen fullt upp med annat. Gör det först när flera höns dör plötsligt eller insjuknar. Om det är så att de insjuknar en gång och sen håller sig friska så stärker det hypotes ett och om de blir sjuka igen så är det värt att kolla över maten. Dör de i flertal så kontaktar jag SVA som Orloff nämnde.

Konstigt konstigt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser