Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När betäcka get?  (läst 4152 gånger)

dalslandsmamman

• Gäst
När betäcka get?
« skrivet: 18 nov-09 kl 20:13 »
Har två getter som är födda i feb 09. När kan jag betäcka dem? Är det för tidigt att gör göra det i år?
Och hur länge bör de gå med en bock för att bli dräcktiga?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: När betäcka get?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-09 kl 20:18 »
Du kan betäcka dom nu. Eller ja, inte du...bocken!  :-[ Dom går med bocken tills dom slutar brunsta om.

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 18 nov-09 kl 21:09 »
märks det tydligt när dom brunstar? har inte märkt någonting på mina getter, har visserligen inte kollat efter några tecken heller :-[
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 19 nov-09 kl 12:12 »
Stökigare, pratar mer, stångas med varandra, viftar mkt. på svansen och man kan ibland se att dom avger lite slem ur slidan. Vissa märks det inte så mkt. på, medans andra skriiiiker och bråkar massor. Det är individuellt.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 nov-09 kl 14:01 »
Okej då vet jag, ska bara leta upp två fina bockar  ;D
Någon som har en bock att stå till tjänst med i Dalsland?
//maria

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 nov-09 kl 14:03 »
Just det hur länge måste de gå tillsammans med bocken för att de ska hinna ta sig?

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 22 nov-09 kl 11:46 »
hur ofta brunstar dom?
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 nov-09 kl 19:27 »
De brunstar med ca 17-23 dagars mellanrum. Om man inte har egen bock utan lånar, är det ett tips att låta dem gå tillsammans under åtminstone två brunstperioder ca 46 dagar, gärna längre, för att vara någorlunda säker på att få killingar.

geisha

• Verket
« Svar #8 skrivet: 02 dec-09 kl 17:50 »
hej har du fått tag i någon bock?
jag bor vid gränsen till värmland och har bocken Jonas ;) fått jätte fina killingar.
vad har du för ras på getterna?
Som det ser ut i dagsläget är han utlånad, tills han betäckt färdigt. Men jag kan tyvärr inte ta tillbaka honom rädd för inavel. För fin för att ta bort tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser