Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder  (läst 2220 gånger)

mosesmia

• Lappland
Ålder
« skrivet: 23 feb-06 kl 08:54 »
Hejsan
Det skulle vara kul att höra hur gamla tackor ni har eller haft och hur länge dom lammat?

Hur länge kan dom få lamm utan att det blir någon fara för tackan eller lammet?

Jag har hört att den bästa tiden är mellan 2-8år, men dom lever
ju längre än så. Och om då tackan är i bra skick och man vill att hon ska leva några år till utan lamning. Hur gör man då?

Man kan ju inte skilja bara henne åt från flocken. Jag har nämligen en tjej som blir 7år, och hon är i jättebra skick.

Kul att få höra av er som har mer erfarenhet än mej.

Hälsningar Mia
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 10:16 av mosesmia »
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Ann Linnea

• Gäst
Re:Ålder
« Svar #1 skrivet: 04 mar-06 kl 11:36 »
Det största problemet som brukar inträffa med gamla djur är att tänderna blir utslitna och de får svårt att tillgodo göra sig maten och blir magra.

Oavsett ålder på djuret så är det viktigaste att se till så de är i gott hull vid betäckningen och att de får extra foder i slutet av dräktigheten (sista månaden). Är hon för mager så är lammen klena vid födseln och hon har kanske dåligt med mjölk också. Är tackan för fet kan det ge komplikationer med t.ex framfall.
Är du osäker så brukar antingen Länsstyrelsen, hushållningssällskapet, fåravelsförbundet eller slakterierna ordna speciella kurser där man kan lära sig att känna hullet på fåret. Och de är gratis.
Det är enklare att både se och känna hur hullet är om de klipps två gånger per år, gärna några veckor innan betäckning och ca 1,5 månad innan lamning.
Tror får brukar bli nånstans mellan 8-10 år.

Och, är du fundersam kan du låta veterinären se över tänderna. Eller om du har någon annan van fårägare i närheten, de brukar hjälpa till.

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 04 mar-06 kl 13:48 »
Min 10-åriga tacka har nyss fått trillingar. Jag kollar henne tänder två gånger om året när jag klipper henne.
Än så länge är de fin fina.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

mosesmia

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 04 mar-06 kl 15:18 »
Hej
Tänderna är i bra skick på henne och hela hon är i Kanonskick.
Det jag ville veta var hur länge man törs låta dom lamma utan att det blir problem, men det beror väl också på tackans "kondis".

Dom lever väl rätt länge, 15år ska väl inte vara någon ålder för ett får.

Men då kan jag låta henne lamma i alla fall i 3 år till, om hon fortsätter vara i detta skick.

Ska man låta dem ta ett år utan lamning, så de får vila?
Dom lammar bara en gång per år.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 mar-06 kl 19:59 »
Hejsan
Det skulle vara kul att höra hur gamla tackor ni har eller haft och hur länge dom lammat?

Min gammeltacka Polka blev 12 år, sedan fick hon dräktighetsförlamning (hypokalcemi).

Mina två älsta tackor är i år 10 år gamla.
Och båda lammar i år igen! (Olympia fick 2 bagglamm  :)

Har läst någonstans att vid 8 års ålder är tänderna ganska så nötta på dem,
och då är det dax att låta tackan bli "utbytt".

Rosa
« Senast ändrad: 25 mar-06 kl 23:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 mar-06 kl 10:59 »
Håkan Hallander skriver i sin "Husdjur till husbvehov" om en tacka som han haft som blev nästan 16 år.....

Bondmoran

« Svar #6 skrivet: 15 mar-06 kl 12:50 »
Hej
Tänderna är i bra skick på henne och hela hon är i Kanonskick.
Det jag ville veta var hur länge man törs låta dom lamma utan att det blir problem, men det beror väl också på tackans "kondis".

Dom lever väl rätt länge, 15år ska väl inte vara någon ålder för ett får.

Men då kan jag låta henne lamma i alla fall i 3 år till, om hon fortsätter vara i detta skick.

Ska man låta dem ta ett år utan lamning, så de får vila?
Dom lammar bara en gång per år.

/Mia

Ibland märker man vid födsel att det börjar bli jobbigt och då är det dax att låta henne gå i pension. Det kan också gå så illa att ett gammalt djur inte orkar föda fram ungarna.
Det varierar så mycket så det går inte att säga i förväg hur man ska göra.
Jag tycker du ska ta lamm utan uppehåll om du nu vill fortsätta med det.

Min 10-åring fick ju trillingar i år och hon är i bra kondition.

Tyvärr så blir det brist på kunskaper eftersom det är ovanligt med gamla djur pga minskad lönsamhet.
Därför är det viktigt att alla som har lite äldre djur skriver ner och spar sina erfarenheter och lärdomar så de kan föras vidare.

Hälsar Bondmoran

Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser