Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur göra äppelcidervinäger?  (läst 2349 gånger)

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
hur göra äppelcidervinäger?
« skrivet: 17 jul-13 kl 12:12 »
Har en häst sim måste luras i munkpeppar, funkar bra med äppelcidervinäger men hur jan jag göra egen av höstäpplena på enklaste möjliga vis?
Kommer det en haj - simma fortare.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: hur göra äppelcidervinäger?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-13 kl 12:23 »
Först ska du göra cider, den måste hålla en viss procent alkohol för att kunna bli vinäger. Sen häller man cidern i ett stort öppet kärl, det måste finnas gott om  syre. Man kan täcka kärlet med tyg, så det inte blir en massa skräp i cidern. Så småningom bildas en hinna, det är vinägermoder. I stora drag.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-13 kl 13:15 »
Okej! Då får jag lära mig göra egen cider under hösten alltså! Det svåra är väl att inte dricka upp den antar jag..

HannaPanna

• bonndräng med drömmar
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-13 kl 14:28 »
Hoppla vad snurrigt det blev med olika recept i mitt lilla huvud.

Enkelt sagt borde jag kunna göra äppelcider via ninisworld receptet men ge fanken i att tappa upp cidern eller? Bara låta den fortsätta tills vinägermamman kommer? Och sedan tills den är en klar vätska? Eller blev det helt fel nu?

Tack för svaren ändå :) man kan alltid lita på att någon här har svar på det man undrar!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-13 kl 12:49 »
Hoppla vad snurrigt det blev med olika recept i mitt lilla huvud.

Enkelt sagt borde jag kunna göra äppelcider via ninisworld receptet men ge fanken i att tappa upp cidern eller? Bara låta den fortsätta tills vinägermamman kommer? Och sedan tills den är en klar vätska? Eller blev det helt fel nu?

Tack för svaren ändå :) man kan alltid lita på att någon här har svar på det man undrar!

Jag har aldrig gjort cider, så det kan jag inget om. Jag har iofs sig aldrig gjort vinäger heller  :-[ men har satt vin som bl a ska bli vinäger, så jag håller på att läsa på.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

149 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser