Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårboken  (läst 3731 gånger)

leifhh

• Gäst
fårboken
« skrivet: 14 okt-05 kl 17:37 »
fårboken av anders jansson och nina östman gavs ut på prisma förlag för någon månad sedan. Jag kan inte nnat än att rekommendera den, riktigt trevlig läsning med många fina bilder. Författad i lite kåserande stil men ändock med en hel del matnyttigheter, åtminstone för mig som inte haft får så där himskans länge.
Bra sammanställning av länkar på slutet (alternativ.nu står först på listan)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:fårboken
« Svar #1 skrivet: 14 okt-05 kl 20:45 »
Hur är den jämfört med Erik Sjödins bok Får? Bättre? Sämre? Eller är båda ett bra "paket" att ha tillsammans på nattdukbordet?

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 14 okt-05 kl 23:41 »
Fårboken är mer som ett kompliment för dig som vill ha bara några stycken får för "husbehov " och det bästa är ju att även köpa boken Får av Erik Sjödin.. som snart kommer med en nyutgåva vad jag hört...

Den är ju mer inriktad på profesionell uppfödning...

Men åtminstonde jag vill då ha båda i min bokhylla.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

leifhh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 okt-05 kl 10:52 »
Fårboken och Får har helt olika syfte. Fårboken är suverän inspiration och ströläsning för mig som har en liten flock medan Får är ett oumbärligt uppslagsverk. Det är få saker i Fårboken som inte står i Får, men mycket i Får som inte står i Fårboken. Jag har i alla fall båda två i min bokhylla, samt en utskrift av Gutefårägarens handbok. Eftersom beskrivnignarna av olik saker, tex verkning av klövar är lite olika så lönar det sig att kolla i flera böcker för att sedan göra det man tycker verkar bäst.

Fårboken kan man sätta i handen på en icke fårägare och få förståelse för sitt fårintresse, det går knappast med boken Får. Med andra ord är det inte fel att ha båda, men om man absolut måste välja är ju givetvis Får den man har mest praktisk nytta av....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 15 okt-05 kl 16:12 »
Ah, tack! Då kör jag på "paketet" då. Tack för hjälp.

gimskogen, enligt LG produkter skulle nyutgåvan komma "under våren 2005". Så den kanske redan finns.

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 okt-05 kl 10:41 »
Ang "Får" har jag för mig att det på förlagets hemsida står vintern 2006 för nyutgivning.  Av den gamla upplagan så har jag sett ett par ex på Wettergrens Avenyn i Göteborg, du kan ju alltid testa att ringa dit om det är akut.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 mar-06 kl 15:33 »
Äntligen är nya upplagan av Erik Sjödins FÅR  boken ute.
Denna fårägarbibel har i 40 år varit den självklara handboken/uppslagsboken för alla som har en fårbesättning, liten som stor.
Ca-pris: 382:-
« Senast ändrad: 30 mar-06 kl 15:38 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-06 kl 16:54 »
Äntligen är nya upplagan av Erik Sjödins FÅR  boken ute.
Denna fårägarbibel har i 40 år varit den självklara handboken/uppslagsboken för alla som har en fårbesättning, liten som stor.
Ca-pris: 382:-

Är du säker? Jag talade just med förlaget och de sa att den blivit försenad och inte kommer ut förrän till hösten...

/Petter

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 30 mar-06 kl 17:11 »
Oops... jag litade på vår "Fåransvariga" på HushållningsSällskapet som mailade mig och skrev att den var ute nu.  :-[
Men det verkar som du säger vara så att vi måste vänta tills September...

Nu ska inte Anna på Hushållningssällskapet inte få nått Julkort...  ;D
« Senast ändrad: 16 apr-06 kl 22:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser