Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus i anslutning till villan  (läst 2643 gånger)

Chicks

• Nybliven kycklingmamma till sju små dvärgar!
    • Bohuslän
Hönshus i anslutning till villan
« skrivet: 23 apr-16 kl 16:55 »
Jag är nybliven kycklingägare och håller som bäst att planera för mina småttingar. Jag själv tycker det ideala stället för ett hönshem är i ett förråd vi har mellan huset och garaget. Förrådet är i stort sett två väggar mellan dessa två byggnader med ett transparent plasttak med avrinning ner i hängrännor. Det är en dörr till förrådet från varje yttervägg (inte inifrån huset och/eller garaget).

Min tanke är att jag på hussidan av förrådet ska sätta skivor på insidan av väggarna och även mot husväggen (som jag tänkte måla före som extra skydd samt sätta reglar på så det blir en luftspalt). In mot resten av förrådet tänkte jag sätta en målad skiva på största delen och en dörr med nät på den andra delen. Utrymmet är ljust, luftigt, högt till tak och med kullersten som golv. Om vädret är riktigt illa (så de inte kan gå ut) kan de vara i hela förrådet.

Det svåraste blir att rovdjurssäkra runt golvet tänker jag, men i övrigt känns det som ett mycket bra ställe. Vi bor i ett bostadsområde och detta är mitt på tomten så det blir minimalt med störning för grannarna vilket jag ser som ett stort plus. (Det kommer inte vara någon isolering, men dubbla väggar så det bör bli hyfsat lätt att hålla värmen ändå.)

Det är egentligen bara två saker som gör mig osäker. Det ena är att vår uteplats är alldeles intill och jag vill helst inte att det ska lukta för mycket där (går det att hålla så rent att lukten blir minimal? Sitter lukten i hårt, eller blir det snabbt luktfritt om man tex storstädar inför trädgårdskalas och liknande?). Det andra är att min pappa hävdar att man aldrig ska bygga djurutrymmen i direkt anslutning till ens eget boende, pga att det är dåligt för huset och risk för ohyra.

Jag är mycket intresserad av era tankar kring detta. (Har sju kycklingar men behåller endast hönorna, så det bör inte bli mer än fem hönor som ska bo där. Dessa är dvärghöns och bör inte bli större än 0,5-0,8kg)
« Senast ändrad: 23 apr-16 kl 23:25 av Chicks »

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hönshus i anslutning till villan
« Svar #1 skrivet: 23 apr-16 kl 19:40 »
Lukten från hönshuset vädras väl bort ganska snabbt, städar man dagligen så blir den ju minimal. Lukt från hönsgården? Nja inte om den är lagom stor och det regnar ibland.

Drar dom till sig ohyra? Visst det finns lus o loppor..
Råttor? I villakvarter har ni väl avlopp o komposter samt några katter, de där löser sig nog.. Fällor finns.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 23 apr-16 kl 19:49 »
För att säkra i springan mellan mark och vägg så köp putsnät.
Klamra det i väggen och vik nederkanten längs marken. Och så lägger man tegelsten, plattor, Tunga grejer längs hela kanten så är det problemet löst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Chicks

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 23 apr-16 kl 23:23 »
Tack så jättemycket för svaren, det är guld när man funderar utan att ha någon praktisk erfarenhet! ni ser inga problem i sig att ha hönsen så inpå huset? Och ja vi har både varmkompost och hämtkompost, där jag kan slänga ev illaluktande saker om det skulle behövas.

Vi har fri baksida så även om tomten inte är så stor (750kvm), så kommer hönsen ha lite större område att röra sig på när vi är hemma/ute, vilket fördelar ut gödslet en del :)

Katter finns det i överflöd.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-16 kl 23:30 »
Tror inte att det är ett större problem att ha dom så nära huset.

Dessutom så är hönsen inte speciellt välkända för att rumla runt halva nätterna men dom kan  vara ruskigt morgonpigga under sommarhalvåret. Så det kan vara lämpligt med rullgardin och lucköppning på tider som människan finner mer passande.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-16 kl 17:21 »
För att undvika ohyra ska du inte ha något srö i värpredet och sittpinne åt dom att sitta på, på natten.
kretslopp

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-16 kl 18:49 »
Kräver din kommun tillstånd för att ha höns i ett bostadsområde? Jag har aldrig hört om att någon kommun skulle förbjuda det, men dom kan ha begränsningar typ max 5 höns och ingen tupp. "Sluten gödselhantering" , alltså att man lägger skiten i en tunna med lock, är ett vanligt krav. Angående lukt så luktar det minst om man använder torvströ, men torvströ dammar mycket. Därför strör jag hö över torven och byter höet ungefär en gång i veckan. Bajsbräda under pinnarna är smart, då blir ströet inte så skitigt. Hö i redena ger inte ohyra om man byter ut det ofta. Angående råttor, om dom där stora bruna kommer så är det inte roligt! Men hönsen klarar sig med mat två gånger om dagen eftersom dom kvävor i halsen som dom lagrar mat i. Då kan man ta bort det som blivit över då dom ätit sig mätta och sopa. Ett problem med att ha höns i ett bostadsområde är att grannarnas ungar kommer och matar och det kan bli för mycket av det goda. Värst om man har en hönsgård utan tak, för då drar matresterna till sig skator och kråkor som snart hittar in i hönshuset och knycker äggen.
« Senast ändrad: 24 apr-16 kl 18:55 av Nina W »

Chicks

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 24 apr-16 kl 22:33 »
Återigen tack för bra input! Även om man lär sig mycket på att läsa olika trådar så är det gott att få direkta svar på sina funderingar när det är saker man inte riktigt fått ihop från allt annat man samlat ihop.

Jag kollade med kommunen för några år sedan och då fick jag svaret att man inte behöver något särskilt tillstånd för fem-sex höns utan tupp. Om jag vill ha mer än så krävs det ansökan. Jag har utgått från det och endast talat med närmsta grannen som inte verkde ha nåt emot det.

Men jag vill ändå att det ska störa grannarna så lite som möjligt för det är ju inte roligt att vara osams med dem.

Det med torvströ var ju jättebra att veta, det hade jag missat sedan tidigare. De kommer ha en liten hönsgård under tak, med plank på sidorna, så det blir lite halvute endast. Men helt torrt i vart fall, så det är ju bra för tråkiga vintrar eller om det spöregnar.

Just större utegård är jag inte helt säker på hur jag ska göra, jag ska testa mig fram med flyttbar gård och frigång från början, tills jag förstår mig på dem och kan bestämma lite mer exakt hur det ska vara.

Jag har varmkompost (sluten) som jag tänker använda mig av, men även hämtkompost om det blir för mycket. Kan ju skaffa fler varmkomposter annars. Det är ett ganska uppvuxet område så det är inte många barn alldeles i närheten, men det kanske kommer från lite längre bort eftersom det (såvitt jag vet) inte finns några höns i närheten alls.

Tidigare har jag fött upp Gotlandskaniner och undrar om det är mycket större risk för råttor med höns än med kaniner? Då har man ju också pellets och havre även om det i första hand är hö man ger dem.

Då hade jag inga märkbara besök av dessa djur, även om grannen sa att vi tydligen hade besök på nätterna av en räv.

Tipsen med hö/torv/halm är toppen! Bajsbräda har kag tänkt att ha men har inte riktigt bestämt exakt hur jag ska utforma den.

Nu har kycklingarna bott i köket en vecka och jag tänkte börja fixa hönshuset. Just nu känns det som att jag inte vill släppa ut dem alls, men jag antar att jag tänker annorlunda om ett par veckor när de flaxar runt :p

Nina W

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-16 kl 10:51 »
Nu har kycklingarna bott i köket en vecka och jag tänkte börja fixa hönshuset. Just nu känns det som att jag inte vill släppa ut dem alls, men jag antar att jag tänker annorlunda om ett par veckor när de flaxar runt :p

Ja, om inte annat så kommer du att tänka om då det stinker så mycket hönsskit att du förstår att du NOG måste byta både matta och tapeter och måla om ifall du någonsin ska bli av med lukten... ;D

Jag har en enätshage till mina höns och det funkar alldeles utmärkt. Om du googlar på elnät för höns så får du upp en hel del. Det finns "startpaket" kompletta med elstängselaggregat. Men det är så många som slutat med djur på landet att du kanske kan hitta ett begagnat aggregat billigt. Elnätet är lätt att flytta runt. Om du är intresserad så ska jag berätta mer om hur man lyckas med elnät.

Chicks

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 25 apr-16 kl 13:32 »
Ja, om inte annat så kommer du att tänka om då det stinker så mycket hönsskit att du förstår att du NOG måste byta både matta och tapeter och måla om ifall du någonsin ska bli av med lukten... ;D

haha, ja det känns ju inte så lockande :P

Jag har en enätshage till mina höns och det funkar alldeles utmärkt. Om du googlar på elnät för höns så får du upp en hel del. Det finns "startpaket" kompletta med elstängselaggregat. Men det är så många som slutat med djur på landet att du kanske kan hitta ett begagnat aggregat billigt. Elnätet är lätt att flytta runt. Om du är intresserad så ska jag berätta mer om hur man lyckas med elnät.

Jag ska fundera lite på det där med stängsel av olika slag, frågar om jag jag tror dte är en bra lösning. Hur fungerar elstängsel för höns som gärna flyger (och flyger bra)?

Nina W

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 27 apr-16 kl 20:31 »
Ja, alla höns kan flyga över ett elstängsel som inte ens är en meter högt, det gäller bara att få dom att tro att dom inte kan. :) Jag gör en liten hage av en del av nätet och så spänner jag fågelnät över så att dom inte kan flyga ut. Dom får gå där i minst en vecka. Sen tar jag bort fågelnätet och gör en stor hage. Då har alla lärt sig att det inte går att flyga över, och har en höna väl lärt sig en sak så vet hon det resten av sitt liv. Men varje gång jag har nytillskott i flocken så måste jag göra om proceduren.
« Senast ändrad: 27 apr-16 kl 22:53 av Nina W »

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser