Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktighet efter förlorad killing  (läst 1636 gånger)

magnusT

• Småland
Dräktighet efter förlorad killing
« skrivet: 15 feb-10 kl 21:16 »
Har en gettjej som precis fött två killingar, tyvärr var de döda när jag hittade dem i ladugården. Varför eller när vet vi inte. Hon var dräktig när vi fick henne för ca 3 månader sen, och vi visste inte när hon skulle få sina killingar. Detta är vår första get, har även en bock som följde med på köpet. Så vi är inte så rutinerade när det gäller getskötsel. Nu undrar jag när hon blir dräktig igen? hur lång tid efter förlorade killingar blir en get dräktig igen? inte kan hon väl gå till juli innan det är dags igen?
Vi vill nämligen försöka igen, men denna gången hålla koll på när det befruktas. Så vi kan hålla koll i almanackan när det är dags, och att man då ger rätt foder och mineraler.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Dräktighet efter förlorad killing
« Svar #1 skrivet: 15 feb-10 kl 22:58 »
Det kan nog vara så att hon redan är betäckt men annars brunstar geten med 3-veckors-cykler. Hon vispar med svansen och talar med bocken (bräker på ett speciellt sätt) som frustar för att betyga geten dess skönhet. Bocken gnider gärna huvudet mot getens sidor och rygg. Det samma kan geten göra mot bocken.
Dräktigheten varar i ca 148 dagar, +- 5 dagar. + om det är en förstföderska med en killing och - om det är en omföderska och i synnerhet om hon har fler än två killingar. Det förefaller vara lite släktberoende hur lång dräktigheten blir.

Om geten föder för första gången och blir störd, eller känner stress, eller saknar en erfaren matriark eller en flocks gemenskap, är det inte ovanligt att det går som Du beskrivit det, tyvärr!  Din tanke att passa geten nästa gång är bra men inte alla getter vill ha människor med. Troligen vill hon det om Du ger henne och bocken mycket av Din tid med promenader, kör in dem eller lär dem olika trix, givetvis mot kontant ersättning i form av havre, morot eller knäckebröd.
Då bildar NI alla en flock över artgränserna. Det kan vara bra att ha följande saker hemma vid nästa killning: en sond och spruta hemma med bruksanvisning (LG-produkter i Skåne har en lättfatlig), Dextros(Druvsocker) vanligt koksalt,
och bikarbonat - av det kan Du göra vätske-ersätning. På LG-produkter finns också RÅMJÖLKSPULVER till lamm som funkar för getter oxå men det är nästan överkurs. Och till sist min ständiga käpphäst: Getter skall ha mineralfoder för Nöt och INTE för får -getter fodrar mer koppar än får. Getterna mår bra av att ha en slicksaltsten för VILT och en med rent NaCl. Det är viktigare med löv- och tall-ris (oxå vintertid) än med kraftfoder. Det är mycket lätt att ge förmycket kraftfoder när man är nybliven getvän! Lite foderkrita (för hästar) kan vara bra om marken är försurad typ västkusten. 

Bättre killnning nästa gång!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 feb-10 kl 06:18 »
Enl min uppfattning bör lantrasgetter inte killa mer än en gång/år. Allt annat anser jag är att  driva getterna för hårt. Dvärggetter kan jag inte uttala mig om. Jag skulle inte låta din get träffa bocken förrän till hösten igen, då blir det en naturlig rytm i killandet. Geten behöver nu få hämta sig efter dräktighet och killning och inte betäckas. Tänk på att geten nu måste mjölkas och att det också tar kraft från geten att producera mjölken.
« Senast ändrad: 16 feb-10 kl 06:29 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 16 feb-10 kl 08:37 »
Om Ni vill veta betäckningsdatum (en jättebra idé tycker jag!!!), så är det nog enklast att ställa bock och get i var sin box, och släppa ut dem en stund eller två varje dag under uppsikt, och se vad de har för sig.  Bocken försöker säkert bestiga geten flera gånger, men den gången hon drar ihop sig, och kanske tar ett steg framåt (bocken skjuter på ganska bra), då är det "träff".

Det kan vara en tanke att rent av försöka vänta med ny dräktighet till hösten, så att killingarna föds på våren.  De får bättre förutsättningar då, vare sig Ni vill ha dem till liv eller stoppa i frysboxen.

Om juvret är fullt, kan det vara bra att mjölka ur, men om det är slappt och mjukt, mår hon troligen bäst av att inte producera mjölk nu, om hon är lite tagen av den misslyckade dräktigheten.  (Om Ni inte är så vana att mjölka, tror jag att det kan vara lika bra att låta henne gå i sin nu.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

magnusT

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-10 kl 09:25 »
Tack för alla jätte bra svar och ideér.
Jag ska dela på dem under dagen, så hon får ha lugn och ro. Går det bra att sätta ett galler i boxen, så de kan se varandra men inte komma åt? Vill inte ha henne helt ensam, hon känner sig väldigt beskyddad av den lilla bocken. Fast han är räddare för människor än hon. De har ju inte bott hos oss så länge, och till våren ska de få en utomhushage med eget hus. Där terrängen är kuperad, och finns mycket gott att äta. Nu står de i en liten box i ladugården med alla bräkande får i de andra boxarna, tror det kan ha lett till lite oroligheter. Nu när geten skriker efter sina förlorade killingar, skriker den äldre får honan tillbaka. Låter nästan som hon förstår henne och lider med henne  :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 feb-10 kl 10:57 »
Du skriver "den lilla bocken." Om det är dvärggetter du har, bör någon annan än jag svara på dina frågor. Men rent allmänt, getter ska inte vara ensamma. Det är bra att de ser/hör och är nära varandra. Sina geten om ni inte vill ha mjölken.
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 06:42 av Sussilo »

magnusT

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 feb-10 kl 11:52 »
Ja jag säger "lilla bocken" men det är inga dvärg getter. Men jag är van att hantera får, då blir getterna väldigt små i jämförelse  :)
Vi ska inte använda mjölken, så jag låter henne "sina ut". Har mjölkat ur ca 2 dl som jag lagt i frysen, till framtida bruk. Kan ju vara bra att ha ifall vi får killlingar som inte diar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #7 skrivet: 16 feb-10 kl 12:27 »
Den mjölken är guld värd om Ni får killingar som måste flaskas men ersätter inte Råmjölken. Kan Ni mjölka lite av tackorna strax efter de lammat, bara lite på var för lammen ska ju ha i första hand, så har Ni en väldigt fin reserv eftersom den Råmjölken är anpassad efter de lokala mikrobiologiska förhållanden som finns i Ert stall. I övrigt ansluter jag mig helt Trollmor och Sussilo.
Lycka till!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-10 kl 00:23 »
Ja, nog låter det som om den där geten har det bra, med en omtänksam människa, och en snäll fåratacka som bräker tillbaka!  Det lär ska ha förekommit att en bock lyckats betäcka en get tvärs igenom ett Gunnebonät, men i princip ska det gå att göra som Du tänkt.  Helt riktigt känner hon att bocken är ett skydd, inte mot folk, men väl mot rävar och sånt.  Även om han är liten, inte fullvuxen.  Han gör nog sin vakttjänst ändå.

Jag hade får och getter i samma flock under ett decennium, och det var inga större bekymmer.  De har lite olika socialt system, bland annat gick baggarna tillsammans med getterna hela sommaren.  Men det där märker Du ju.

magnusT

• Småland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-10 kl 09:23 »
Vi har nu satt ett galler emellan, det används annars till hundgårdar. Så det klarar att stå emot en hel del. De får nu gå i varsin del av boxen till vi släpper ut dem på grönbete, då kommer de gå i en egen hage med eget hus. Vi ska inte ha fåren och getterna tillsammans, tror det blir lite oroligt då. Vi ska införskaffa några fler getter till våren, så bocken får en större flock att ta hand om.
Var ute och klippte ner lite tall till getterna igår, när jag tittade till dem en stund senare hade de ätit upp allt  :D så nu ska grannen såga ner en hel tall vi kan plocka från. Då blir mina underbara getter glada.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 17 feb-10 kl 20:20 »
Får de tallens barr eller bark?  Mina ville ha den gröna innerbarken, vilken även folk kan äta, om man vet hur man tar tillvara och tillagar.

magnusT

• Småland
« Svar #11 skrivet: 17 feb-10 kl 21:53 »
Jag la in en hel gren med barr och bark, men den var inte så stor. Men de mumsade i sig alltihop  :D  även fåren tycker ju det är smaskens

Dela detta:

* Inloggade just nu

141 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser