Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nässelbröd sökes  (läst 2710 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
nässelbröd sökes
« skrivet: 16 mar-06 kl 08:48 »
Recept på nässelbröd efterlysees, så många olika som möjligt , jag har myckeet nässlor och ett reccept som jag skrivit ner någomstans ifrån, men den limpan kunde man använda som brännbollsträ, så har ni någor rrecept som funkar bättre Dela gärna med dig av det till mig. snälla!! ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:nässelbröd sökes
« Svar #1 skrivet: 16 mar-06 kl 16:32 »
Men du....det där brännbollsbrödet lät intressant! Vill du dela med dig av det?

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 16 mar-06 kl 17:22 »
Sitter med Nya nässelboken och kan konstatera att det finns mycket att välja på. Bullar, scones, limpor, pannbröd, pain riche med fyllning,...

Vad önskas?

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 17 mar-06 kl 08:24 »
Det är flera år sedan jag skrev ner det där brännbollsträ receptet så det kam mycket väl vara så att jag skrev fell någonstans,     förövrigt så har det redan gått i graven pga det var något svårtuggat :D trots att det som sagt var hade vissa  användningsområden ;D
hörru manna jag tar gärna receptet på limpa och pannbröd!

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 17 mar-06 kl 11:28 »

Pannbröd
2 st

Smula ner 50 g jäst i 5 dl ljummet vatten. Blanda ner 2 dl riven smaklig ost, 1 msk timjan, 2 tsk salt och 1/4 tsk riven muskot.

Skär 1 dl blötlagda torkade tomater i bitar och dela 50 g svarta oliver. Blanda ner dem i degspadet tillsammans med 1 dl klippta nässlor och 1 dl Fibrex. Arbeta i ca 15 dl vetemjöl och knåda degen smidig.

Låt degen jäsa i ca 45 minuter.

Fördela degen i två små långpannor, platta till och låt jäsa i ca 30 min. Pensal med olivolja och strö över timjan. Tryck ner svarta oliver i bröden.

Grädda i 200 grader i ca 20 min.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 17 mar-06 kl 11:35 »
Nässellimpor
3 st

Värm 1 l filmjölk och 2 msk olja till ca 37 grader och rör ut 75 g jäst i vätskan.

Blanda 2 dl nässlor, 2 dl vetegroddar, 1 l grahamsmjöl, 1 tsk salt, 5 dl vetemjöl och ca 5 dl rågmjöl och arbeta till en smidig deg.

Låt jäsa till dubbel storlek och fördela sedan degen i smorda 1½-litersformar.

Låt jäsa ca 30 min. Grädda i 200 grader i ca 50 min.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 17 mar-06 kl 12:21 »
Äsch då. Och jag som älskar svårtuggat bröd :)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #7 skrivet: 02 maj-06 kl 21:45 »
Manna, jag bakade ditt pannbröd igår och oj, vad gott det blev! Modifierade det lite grann bara - hade i 25 g jäst och betydligt mer nässlor, ca 2 liter, lätt förvällda.
Sen testade jag en annan grej - körde förvällda nässlor i mixern till en slät vätska och använde det som degspad. Resultat - värsta Hulkenbröden!  ;D
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 20 maj-06 kl 21:19 »
Hulken-bröd hade nog varit bra för mig. Jag får ta mig i kragen och köra igång med nässelanvändandet på riktigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

195 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser