Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Usch! Nu behöver jag hjälp igen.  (läst 1252 gånger)

SannaF

• -
Usch! Nu behöver jag hjälp igen.
« skrivet: 08 mar-10 kl 16:44 »
Jaha, då är det dax för nästa problem med getterna  :'(
Ni som har läst mina trådar om Amira och om min bock som stångades vet att det har varit lite tråkigheter på min gård.
Amira är nu pigg o glad men med en fot som vi får se hur den utvecklas - med bandage går hon perfekt på den! :D
Nåja, nu till vad jag egentligen behöver hjälp med:

Har på 2dagar fått 3 små bebisar (2 i fredags och 1 i lördags) Som är så söta så man kan dö på fläcken!
Allt gick finfint från början - den första att "pluppa" ur sig är erfaren sen tidigare medan nr2 är förstföderska.
Jag har mina getter på lösdrift men eftersom det är så kallt ute så tog jag in bebisarna o mammorna i gemensam box med värmelampa.

Saga, som är den erfarna, har ojämna juver ett litet och ett större.
Ur det lilla juvret kommer ingen mjölk alls från dag 1 och hon verkar inte ha ont överhuvudtaget i den sidan, har klämt rejält så jag tror det är en gamal skada men det har nu visat sig att hon har börjat bli hård även i det andra juvret och sina.

Mjölken är inte klumpig och ser inte konstig ut på något vis men det kommer lite och hon är öm i den sidan.

Jag har förstått att det inte finns så mycket att göra för henne då detta kommer att återkomma igen och igen?

Det är även så att hon blev mycket påfrestad i sina bakben medan hon bar fram dessa bebisar så jag hade beslutat att ta bort henne redan innan detta problem uppstod, men inte förrän i höst var det tänkt.
Hon hade bara en unge förra året och det fungerade utan problem, men jag vill inte att hon ska behöva ha det så jobbigt med kroppen igen som hon haft i år.
Problemet är ju nu, hur jag gör med killingarna.

Jag har hjälpt dem att tutta på den andra mamman och det går bra så länge jag är med (gör detta var 5e timme) Frida är inte helt förtjust och hon biter dem om hon får chansen när inte Saga är i närheten.

När jag tar bort Saga kommer ju bebisarna inte att ha någon som skyddar dem och fostrar dem.
Hur gör jag med detta?
Finns det något jag kan göra så att Saga kan vara smärtfri fram tills man kan avvänja dem?

Hade ni, med den info ni fått, gjort på annat sätt?

I år är det inte roligt att ha getter  :'(

Mot nya äventyr!

ninna b

• Gäst
SV: Usch! Nu behöver jag hjälp igen.
« Svar #1 skrivet: 08 mar-10 kl 19:20 »
Det kan ju vara så att hon har mjölkstockning... då blir juvret hårt och varmt. Du får smörja henne med kampfersalva och massera hennne så brukar det släppa på några dar.

SannaF

• -
« Svar #2 skrivet: 08 mar-10 kl 22:07 »
Tack snälla för svar! Det kändes skönt att höra att loppet inte behöver vara kört redan.

Jag har masserat henne och smörjt in henne med propolis (aloevera salva) samt gett henne c-vitamin och dolomitkalk som ju brist på kan ge juverinflammation, det och laser började jag med igår kväll när detta upptäcktes och hon var ju faktiskt lite bättre idag än igår kväll.
Jag håller tummarna för min lilla tant!

Jag får köpa kamfersalva imorgon.

Mot nya äventyr!

SannaF

• -
« Svar #3 skrivet: 12 mar-10 kl 22:06 »
Det verkar som att det ordnar sig med både killingar och getan - killingarna blir mindre och mindre hungriga när jag är där och ska hjälpa dem att snutta på "surrogatmamman" och Sagas juver blir mjukare och ger mer mjölk vartefter. Så det verkar som att de kan få bli mätta av mammas mjölk till största delen i alla fall nu.

Tack igen för ditt svar!
Mot nya äventyr!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 mar-10 kl 22:11 »
Tja, jag kommer för sent med denna varning:

OM - vilket vi inte hoppas - det är en juverinfektion, då för killingarna över den till den friska getens juver med en förfärande effektivitet.  Detta problem finns även i fårflockar.

Låt oss hoppas att det var något problem utan mikroorganismer!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SannaF

• -
« Svar #5 skrivet: 17 mar-10 kl 18:56 »
OJ!  :o

Ja den här gången gick det bra i alla fall - har inte märkt någonting på den friska mamman och den sjuka mamman är igång igen om än med en något reducerad mjölkproduktion och endast i ena sidan av juvret.
Killingarna erbjuds att snutta på den friska mamman 2ggr per dag men blir mindre och mindre intresserade av erbjudandet - det tar jag som ett gott tecken!
De är pigga och glada och växer som ogräs!  ;D
Mot nya äventyr!

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 17 mar-10 kl 20:02 »
Härligt att höra!  :D
Även om du inte hade fått igång juvret igen utan varit tvungen att sina henne kunde du ju haft kvar henne som modersgestalt till killingarna. En juverinflammation går oftast att häva med penicillin så att hon blir smärtfri och kan gå kvar tills killingarna är stora nog att klara sig själva.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 24 mar-10 kl 22:50 »
De är pigga och glada och växer som ogräs!  ;D
Härligt! :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser