Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lång tid mellan tvillingfödslar??? Hjälp!!  (läst 3135 gånger)

eva f

• Ångermanland
Hur lång tid mellan tvillingfödslar??? Hjälp!!
« skrivet: 24 mar-10 kl 21:46 »
Vi har en get som fått en killing ieftermiddag, hon är så tjock om magen fast hon fött. Jag tror att hon har minst en till där inne!! Hur länge ska jag våga vänta innan jag ringer vet??? Finns det någon som vet hur jag ska göra???

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur lång tid mellan tvillingfödslar??? Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: 24 mar-10 kl 22:53 »
 :o
Det brukar ta omkring tio minuter mellan killingarna.

Efterbörden ska komma inom ungefär två timmar.

Hur mår geten, verkar hon pigg och intresserad av sin lilla?

Usch, jag måste säga en tråkig sak till:  Getter "går ihop" mycket fortare än får och kor.  Så det där låter inte så bra.  Har veterinären långt till Dig?

:o

PS Tjockleken är inget att gå efter, normalt sett.  Dom kan se högdräktiga ut fast dom har månadsgamla killingar skuttande om benen!   :)
« Senast ändrad: 24 mar-10 kl 22:57 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #2 skrivet: 24 mar-10 kl 23:41 »
Fråga 1:  Är det första gången hon killar?  Ofta, men inte alltid, föder de bara en första gången.  Men, somliga nöjer sig inte, jag hade en förstföderska som födde tre stycken - alla välbehållna, men väldigt lätta.

Fråga 2:  Vad väger Din killing?  Ju större killing, ju högre vikt alltså, ju mindre risk för ytterligare syskon.  Normalvikten är svår att säga, beroende på individ, ras och getens kondition.

Därför fråga 3:  Vad uppskattar Du att geten väger?  Är hon vid gott hull (för att vara get)?

Berätta gärna hur det går!  Lycka till!

Hälsningar
Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

eva f

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 07:05 »
Då har hon förmodligen inte fler! Tycker bara att hon är så tjock!  :o Efterbörden har kommit så det är nog klart. Geten är pigg och uppe slickat killingen ren och allt är bra. Förutom att geten vill inte stå stilla när den ska äta. Innan vi gick och lade oss inatt höll vi geten så lillen fick äta. Killingen är pigg och aktiv då den ska äta.

1. Det är minst andra gången hon killar.
2. Killingen är ganska stor jämfört med den som andra geten kom med för 20 dagar sedan. Kanske jämnstora nu.
3. Jag tycker nog att geten är fin i hullet.

Jag får nog hålla extra koll på henne.

Lina W

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 07:49 »
Är det Astrid som fått nu?
Hoppas det går bra. Vad blev det för kön?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 09:34 »
Är geten "rund", alltså har näst intill överdrivet gott hull, är det enligt min erfarenhet vanligare med en killing än två.  De får helt enkelt inte plats.  Killilngen blir då dessutom ensam om att ta hand om näringen, och därför stor.  Och har efterbörden gått, så är det väl ett bra tecken, men kolla getens juver och spenar.  Ibland har jag märkt, att om killingen är mycket välutvecklad när den föds, kan tänderna ha trängt fram, så att geten får sår på spenen.  I så fall får man i regel "köpa" mjölken av geten, och ge till killingen i flaska.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

eva f

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-10 kl 10:25 »
Ja, Lina Det är Astrid som fått. Det blev en pojke!

Jo hon är kanske för rund för att vara get, men hon låter killingen dia nu i alla fall. Inga sår vad jag kunde se och känna. Det var nog bara jag som blev lite "lurad" av hennes extra kilon. Innan hon födde tyckte jag att hon såg nästan lika bred som lång.  :-[

Lina W

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-10 kl 13:25 »
Grattis!
Toppen att hon låter honom dia? Blev det vita killingar?
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

eva f

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-10 kl 15:39 »
Ja, vi har fem vita killingar nu och en spräcklig. Mjölkgetterna har fått tvillingar, var sina kille och tjej  och Rut en kille. Desutom har två får lammat, även dom fick tvillingar och en av varje.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

136 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser