Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  otroligt mycket fästingar.  (läst 2489 gånger)

hustran

otroligt mycket fästingar.
« skrivet: 20 maj-08 kl 00:44 »
Flyttade tackor och lamm för ett par dar sedan. Såg då att en tacka m. 2 lamm var osedvanligt mager. På ögonen kunde jag se att hon mådde dåligt. Hon äter men mår pyton. vi tog tempen. 40,7. nja, sa vet på tel. men vi tog in henne........hennes lamm är ca. 1½ mån. vi tror de klarar sig. (svårt att få med). DET KRYLLADE av fästingar på den stackarn. (både kröp o sprang) Jag har aldrig sett ngt. liknande. Ledsen att säga Charlotte, men jag klandrar de jävla hjortarna för det. De hoppar ut o in i hagarna, smetar sig runt husen och stormtrivs tydligen bland fåren. Vad sjutton gör jag?

Birgit

SV: otroligt mycket fästingar.
« Svar #1 skrivet: 20 maj-08 kl 07:16 »
Fästingplågan är nog inte bara hjortarnas fel, vi har gott om det här också och är har jägarna i det närmaste utrotat rådjuren t.om :-\
Men hjortstek är väl gott? Skjut dom ;) Som tidigare nämts i annan tråd, skaffa hundar (boskapsvaktare) då kan man använda energin åt roligare saker än att reta sig på hjortar o fästingar.  ;D

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-08 kl 07:47 »
Flyttade tackor och lamm för ett par dar sedan. Såg då att en tacka m. 2 lamm var osedvanligt mager. På ögonen kunde jag se att hon mådde dåligt. Hon äter men mår pyton. vi tog tempen. 40,7. nja, sa vet på tel. men vi tog in henne........hennes lamm är ca. 1½ mån. vi tror de klarar sig. (svårt att få med). DET KRYLLADE av fästingar på den stackarn. (både kröp o sprang) Jag har aldrig sett ngt. liknande. Ledsen att säga Charlotte, men jag klandrar de jävla hjortarna för det. De hoppar ut o in i hagarna, smetar sig runt husen och stormtrivs tydligen bland fåren. Vad sjutton gör jag?
Är jag Hjortarnas försvarskvinna ;) ??? Jag tror du måste mena Christine?
Hos oss har vi inte fästingar (ännu) men det är väl så att man får lov att använda Flusa eller något annat giftigt om fåren ska klara sig?
                                                      Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #3 skrivet: 20 maj-08 kl 09:27 »
Fölåt Charlotte, tog fel namn. Förlåt. Jag tror i alla fall att hjortarna sprider fästingar, rådjur har vi inte så många kvar. Jag har aldrig ngt. år sett så många. Hundarna behandlar vi med frontline och liknande och det hjälper lite men tackorna är väl meningslöst innan de klipps, eller? Hur gör man med lammen? Har tidigare fått en hund förstörd av borelia alt. erlichia. Själv haft borelia ett antal ggr. inget kul. Ledinflammationer pga. fästingar, har vi varje år. Brukar inte oroa mig för dem normalt, men i år är de fler än någonsin hos oss. Har ni andra inte det problemet?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 20 maj-08 kl 09:36 »
Jag tror att det är ett riktigt fästingår i år. Fr a hundarna har haft mycket fästingar men även fåren. Frontline och Flusa är lösningen för mig. Men jag tror hustran har rätt, hjortar sprider säkert fästingar. Det gör ju rådjuren där de finns. Vi har inte heller så mycket rådjur kvar. Och som väl är - inga hjortar. Ännu, måste man kanske säga. Här närmar sig vildsvinen, men de kanske inte sprider fästingar, de är ju jobbiga på andra sätt?
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 20 maj-08 kl 11:00 »
Här är det som vanligt sjukt mycket fästingar. Speciellt i ena skogshagen. Jag upplever att uppröjningen av hagarna hjälper till att hålla tillbaka fästingarna något men, det som fungerat bäst var att lunta hagen tidigt på våren. Har bara gjort det med en än så länge men, funderar på att prova med andra när de är mer röjda och framkomliga. Jag tar annars till gift. Frontline på hundar och katter, switch på hästarna och flytix på fåren. Tyvärr så behandlas inte grannens kor så de hjälper till att sprida krypen. Har haft en häst som blivit sjuk av erlichios. Tog mycket lång tid innan han blev bra igen. Sonen har haft borrelia. Vi andra har klarat oss ännu så länge. TBE lurar på öar en bit härifrån och det är jag mest rädd för.

Fåren har dock inte behandlats ännu i år. De ska förhoppningsvis klippas inom det snaraste. Frågan är om jag kan behandla lammen då också? Plockar mest fästingar på dem. De ligger ju mer i gräset än vad tackorna gör. I snitt tio fästingar per lamm och dag. Fast det är olika på vilken ull/pälskvalitet de har. De med tät ull är det svårare för fästingarna att sätta sig på. Tackorna har mest i armhålor och ljumskar där det är tunt med ull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

« Svar #6 skrivet: 20 maj-08 kl 11:16 »
Som javill skrev, verkar ullkvalitén påverka. Finullen fick alltid mycket fästing. Gutarna lite och än så länge har jag inte sett några på rosorna. De har dessutom den fetaste ullen.

amarantus

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 maj-08 kl 11:27 »
Här är det som vanligt sjukt mycket fästingar. Speciellt i ena skogshagen. Jag upplever att uppröjningen av hagarna hjälper till att hålla tillbaka fästingarna något men, det som fungerat bäst var att lunta hagen tidigt på våren. Har bara gjort det med en än så länge men, funderar på att prova med andra när de är mer röjda och framkomliga. Jag tar annars till gift. Frontline på hundar och katter, switch på hästarna och flytix på fåren. Tyvärr så behandlas inte grannens kor så de hjälper till att sprida krypen. Har haft en häst som blivit sjuk av erlichios. Tog mycket lång tid innan han blev bra igen. Sonen har haft borrelia. Vi andra har klarat oss ännu så länge. TBE lurar på öar en bit härifrån och det är jag mest rädd för.

Fåren har dock inte behandlats ännu i år. De ska förhoppningsvis klippas inom det snaraste. Frågan är om jag kan behandla lammen då också? Plockar mest fästingar på dem. De ligger ju mer i gräset än vad tackorna gör. I snitt tio fästingar per lamm och dag. Fast det är olika på vilken ull/pälskvalitet de har. De med tät ull är det svårare för fästingarna att sätta sig på. Tackorna har mest i armhålor och ljumskar där det är tunt med ull.

Klart du kan behandla lammen med men minska på dosen :)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #8 skrivet: 20 maj-08 kl 11:41 »
Här i Strängnäs har vi fruktansvärt mycket fästingar  :P

I vår nuvarande fårhage har vi en liten bit av marken upplöjd. Det var inte medvetet fån början (Ulric var bara tvungen provköra en nyköpt plog i höstas  ;D), men det har visat sig fungera utmärkt som fästingmedel. När fåren inte går runt och betar ligger dom i fårorna och jäser och idisslar.

Min slutsats är alltså:
Ligga i gräset ger oräkneliga fästingar.
Ligga i bara jord ger få fästingar.

Observera denna iakttagelse saknar helt vetenskaplig grund  ;D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

ÖsterFröken

• Man måste vara modig för att våga leva!
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 20 maj-08 kl 12:56 »
Min faster ska pröva ett homeopatmedel på sina katter som tydligen ska göra så att de inte får fästingar. Jag har lust att prova på mig också...
Den som älskar mest vinner...

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #10 skrivet: 21 maj-08 kl 22:20 »
Citera
Här är det som vanligt sjukt mycket fästingar. Speciellt i ena skogshagen. Jag upplever att uppröjningen av hagarna hjälper till att hålla tillbaka fästingarna något men, det som fungerat bäst var att lunta hagen tidigt på våren. Har bara gjort det med en än så länge men, funderar på att prova med andra när de är mer röjda och framkomliga.
Vad är det att lunta hagen? Bränna av den eller?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 21 maj-08 kl 22:27 »

Vad är det att lunta hagen? Bränna av den eller?

Ja.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

attefocratte

« Svar #12 skrivet: 23 maj-08 kl 13:11 »
Jag brukar använda Flusa på fåren när de är nyklippta.
Lammen har också fått det MEN nu tycker jag mig ha sett en missfärgning på de skinn jag har låtit bereda, just efter ryggradslinjen. Har någon annan erfarenhet av detta, är det Flusan som kan ställa till det? Det finns ju andra medel.........
Vi har ju Finullingar och jag tycker inte att de verkar vara mer drabbade än andra får, tät fäll skyddar ju stora delar av kroppen.

nysse

« Svar #13 skrivet: 18 jun-08 kl 14:11 »
Vår guter har mycke fästningar og jag fick det råd att göra "te" av timian och vitlök - och sen spraya dom med det. Dom tyckte det smakte jätte bra, så dom började slicka varandra....Inte just vad jag hadde förväntat....

Bovanägare

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 18 jun-08 kl 20:50 »
Flusa går att använda både på tackor och lamm, det står på förpackningen hur man doserar.
Har ej märkt några fläckar på skinnen. Förutom förra årets skinn som fick såna makalösa ullfettsfläckar(på de vita) fast det är ju en annan historia.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #15 skrivet: 19 jun-08 kl 08:07 »
Jag misstänker att det ger missfärgning. Jag har sett att ett par av mina vita tackor fått en gulaktig rand på ryggen. Vet inte vad det skulle ha kommit av annars. Jag har ändå använt Flusa eftersom jag tycker det verkar effektivt och bra, vågar inte riskera att fåren blir "uppätna" av knott.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser