Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  AKUT HJÄLP  (läst 4886 gånger)

trassla

• Gäst
SV: AKUT HJÄLP
« Svar #20 skrivet: 27 mar-10 kl 12:53 »
Om man är tvungen att stödmata hur ofta och hur mycket åt gången?

Sussilo

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 mar-10 kl 14:30 »
En gammal väl beprövad metod vid flaskuppfödning av killingar är 3x3x3, dvs 3 dl, 3ggr/dag i 3 månader. Men det beror ju på lite hur gammal killingen är och om den får mat av geten också. En alldeles nyfödd killing dricker inte 3 dl på en gång och en 3 månaders behöver mer än 3 dl. Som du gör nu, behövs ingen stödmatning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 27 mar-10 kl 21:23 »
Ja, 3x3x3 ser jag som ett minimum, men som Sussilo säger, det beror även på ålder och kondition.

Bra knep även att lägga havre ovanpå hö eller annat.  Inte bara längre tid att äta, utan även mer koncentrationskrävande, så geten inte märker lika mycket vad som händer i bak ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trassla

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 mar-10 kl 10:52 »
Har kollat juvret men det finns inga sår eller skador på  det. Nu har hon börjat försöka bita den lilla i svansen när hon diar. Hon är snart 1 vecka och får nog försöka stödmata henne ändå. Så nu kommer tjatet igen :-[ Hur mycket skall jag ge henne åt gången? 3 x 3 är väl lite mycket när hon är så liten.

Sussilo

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 28 mar-10 kl 12:31 »
Av mig får du ett tjatigt svar :)! Håll fast geten på ett sätt så den inte kommer åt att bita killingen och låt killingen dia tills den är mätt, ca var 4:e timma. Jag har ställt mig grensle över geten, böjd med ryggen vänd mot getens huvud och hållit fast i getraggen medan killingen diade. Enkelt, men det finns säkert andra sätt och synpunkter! Är killingen frisk och pigg med lagom rund och go mage, behöver du väl inte oroa dig? Att få en killing att acceptera nappflaska, speciellt när den diat naturligt, är inte så lätt enl. min uppfattnng. Vill du absolut ge dig på det, så pröva dig fram med mjölkmängden och ca var 4:e tim. Men jag tycker det verkar onödigt  ???
« Senast ändrad: 28 mar-10 kl 15:17 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #25 skrivet: 28 mar-10 kl 13:18 »
Getter släpper ofta till när ingen ser. Och "tankningen" går fort, så det är lätt att man missar de faktiska mattillfällena. Hade den inte fått mat av sin mor, hade det synts ordentligt redan första dygnet (krum rygg, insjunkna sidor och apati) och den hade nog varit död redan. Dom VILL inte ha sin unge rännandes efter sig som t.ex en tacka vill med sina lamm. Dom lär dom att stanna där mamma vill och sen går dom iväg själva, äter och kommer tillbaka för att tanka ungen. Som rådjuren gör.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 28 mar-10 kl 13:33 »
Gruff, du som kan mycket om getter, hur är det med tänder, har de det när de föds som tex kalvar ??
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Trollmor

• -
« Svar #27 skrivet: 28 mar-10 kl 18:34 »
Javisst har de tänder, och de allra flesta begriper att de ska hålla undan dem när de diar.  Endast några få gör sår på spenen.  Oftast föds de inte med tänderna framme, men snart nog ska de börja prova på fast föda, och då behövs de, parallellt med diandet, under flera månader.

Gruff har helt rätt i att Du bör titta på killingen i första hand.  Verkar den pigg, växer den, skuttar den?  I så fall får den vad den behöver - någonstans ifrån!  Och, ja, "tankningen" går fort, när killingen blivit stark.  På en halv minut är det över, och mamman kliver över sina barn och går.  Ibland kan man se dem stå med nosarna i vädret, som om de undrade "Vart tog mjölken vägen?  Den var ju här nyss!"  ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 28 mar-10 kl 22:17 »
Ts skrev att geten börjat bita lammungen i baken...... jag tänkte .....är inte det normalt ??? Min fölmärr biter alltid till fölungen i rumpan när hon tycker att fölis står fel eller är för hårdhänt eller gör något annat fel. Det är alltså hennes sätt att korrigera sin avkomma.......

Är det inte samma med getter? Isåfall är det ju någonting positivt...... eller det kanske var så du menade från början :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 29 mar-10 kl 00:11 »
Mina bet aldrig sin egen avkomma, bara andras äckliga ätteläggar.  Med en min av "Tänk ändå, att det kan finnas så vedervärdiga varelser här i världen!"
« Senast ändrad: 29 mar-10 kl 22:44 av Trollmor »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 29 mar-10 kl 22:28 »
 ;D ;D ;D ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser