Jag är lite skeptisk till rutnät för skaderisken, men den går kanske att eliminera om man har stående öppningar på förslagsvis 8x25cm.
Jag köpte engelska foderbord för drygt 10 år sedan, rutnät med spillbricka, drygt 2 meter långa, galvade, och i hög kvalitet.
Rutorna är ca 8x8 cm. Lagom stora för att fåren ska få in nosen en liten bit, men inte så långt så att de kan fastna på något sätt. "Matningen" av fodret, oavsett hö eller ensilage fungerar bra, så de är på intet sätt ätbegränsande.
Det blir måttligt med spill från dessa foderbord, och jag använder dem till mina grupper med baggar, där en del av dem har fullt utvecklade horn.
Som sagt finns de tyvärr inte att få tag på. Jag har googlat mig blå, även på ett flertal utländska tillverkarnas hemsidor, för jag skulle vilja köpa två st till. Lagom stort för ca 8 vuxna får före klippning (fyra på varje sida), och rimligt lätta att flytta mellan beten. Jag har gjort egna tak med lantbruksplywood.
Det närmaste man kan komma sådana rutor, är att använda armeringsnät med små rutor, som man monterar snedställda som ett "V" på egen träkonstruktion, eller om man kan svetsa eget foderbord.