Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvsyskon  (läst 1753 gånger)

hejhopp

• Skåne
Halvsyskon
« skrivet: 31 maj-06 kl 10:15 »
Hej jag undrar om man kan betäcka halvsyskon med varandra.
Lantlig kvinna som önskar sig att leva på landet.

Henning

Re:Halvsyskon
« Svar #1 skrivet: 31 maj-06 kl 13:13 »
Många av våra svenska raser har en väl hög inavelsgrad, generellt sett. Fårvänner med mindre besättningar vill inte alltid byta bagge varje år. Har man hittat en bagge som ger bra lamm och i övrigt funkar bra vill man ju använda den även om man sparar tacklamm för rekrytering. Om man inte vill att tacklammen ska gå tomma tills man skaffat en ny, obesläktad bagge kan man välja att använda fadern eller en halvbror. Det är då lämpligt att sedan slakta avkommorna. Om ett djur bär på dåliga anlag riskerar man att få dessa fördubblade vid inavelsparningar. De flesta av de dåliga anlagen ser man inte resultatet av på utsidan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 01 jun-06 kl 09:06 »
Hej jag undrar om man kan betäcka halvsyskon med varandra.

Klart du kan  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 02 jun-06 kl 00:38 »
Att betäcka med
tacklammens fader ger dubbelt så hög inavelsgrad som halvbrors alternativet..
« Senast ändrad: 06 jun-06 kl 18:15 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

151 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser