Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönökaka  (läst 1906 gånger)

yggdrasil

• Småland
Hönökaka
« skrivet: 10 mar-10 kl 09:52 »
Är det någon som sitter inne med ett bra recept för hönökaka? Är även på jakt efter ett bra rågkaks recept, det är så smidigt att ha lite "platta" bröd i frysen, tinar fort när nöden kräver.

"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: Hönökaka
« Svar #1 skrivet: 29 mar-10 kl 22:35 »
Det här är jag också intresserad av :)

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 10:06 »
Hönökaka
1 kg mjöl tex vete special + 2 dl graham
125 g margarin el. smör
7 dl vatten
1 pkt jäst
2 dl vetesurdeg
1 dl socker
½ tsk salt
Smält marg/smöret och värm vattnet till 37 gr . Smula ner jästen i en bunke och späd med lite av vätskan . Tillsätt resten av vätskan , och surdegen , sockret och salt å nästan allt mjöl .
Degen ska vara ganska så lös .
Arbeta i maskin i 15 min och låt jäsa i 20 min (tag undan 200 g till nästa bak )
Dela degen i 8 delar , låt jäsa 20 min .
Kavla ut kakor , 2 st per plåt
Låt jäsa på mjölad plåt 20 min under duk .
Nagga kakorna och grädda i 250 gr i 7-8 min i övre delen på ugnen .
Spreja in vatten när kakorna varit inne ca 1 min .

yggdrasil

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-10 kl 14:14 »
Tackar! Ska testa detta så fort tillfälle ges och brödbrist finns, bakade väldans smarriga morotsbaguetter häromdagen så ftf är den bra status på brödfronten :D
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

tanteva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 12:04 »
Dom här är jättegoda:

Bohusländsk hönökaka
8 st

50 g jäst
1 l mjölk
½ dl flytande margarin (eller olja)
½ dl ljus brödsirap
1 msk salt
6 ½ dl rågsikt
17 – 18 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Värm mjölken till 37 grader och häll i matfettet. Lös jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av mjölkblandningen, sirap, salt, rågsikt och det mesta vetemjölet. Arbeta degen smidig, gärna med maskin, tills den släpper bunken. Täck över bunken och jäs ca 30 min. Ta upp degen på lätt mjölat bord och arbeta snabbt samman den. Värm ugnen till 275 grader och ställ in en plåt. Dela degen i 8 delar och rulla till bullar. Jäs dem på bakplåtspapper på bänken under bakdukar 20 – 30 min. Kavla ut en bulle, gärna med kruskavel, till en rund kaka, ca 30 cm i diameter. Lägg kakorna, en i taget på varm plåt. Grädda mitt i ugnen i 4 – 5 min eller tills kakan fått lite färg. Fortsätt med resten. Lägg kakorna ovanpå varandra och täck med bakdukar, så håller de sig saftiga.

Variation: byt ut 1 dl av vetemjölet mot 1 dl havrekli och ½ dl av rågsikten mot ½ dl vetegroddar.
Eva

Pelargon

• Närke
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 12:42 »
Jag brukar göra hönökakor och de blir jättegoda,mycket godare än de man köper.  :) Barnen äter opp dem med en gång.
Jag bakar och lagar all mat på min vedspis. Och det blir mycket godare och saftigare än på elspis.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser