Det är väl större risk att den "kokta" linoljan (idag är den ju ofta egentligen inte kokt utan istället har den fått tillsatser av s k sickativ för att torka fortare) får skinn och blir besvärlig medan penslarna står i den. Men det beror ju på i vilken miljö och hur lång tid det hela ska stå orört, om det riskerar att bli ett problem eller inte. Den råa linoljan har också mindre - men inte alls försumbar - risk att ställa till med självantändning vid felaktig behandling, än den kokta.
Nu är ju det här en mycket gammal tråd, men om vi återgår till trådstartarens problem med att linoljan torkar sakta i noten, så måste man ju komma ihåg det som är påpekat på många andra ställen sedan tidigare, nämligen att linolja liksom alla andra "torkande" eller "härdande" oljor är beroende av låg fuktighet både i luften och i det målade materialet för att överhuvudtaget härda. Det lönar sig att planera målningen med hänsyn till årstid, annan verksamhet i lokalen mm, så att luftfuktigheten verkligen kan hållas låg och jämn under HELA torktiden. Och trä som ska målas med oljefärg måste vara ordentligt torrt innan målningen, redan fuktigheten i normalt snickartorrt virke kan störa torkningen.