Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mutter fastnat i hylsa  (läst 5116 gånger)

louise

• Gäst
mutter fastnat i hylsa
« skrivet: 24 apr-10 kl 13:18 »
Hur få rjag ut en mutter som fastnat i en hylsa? Hylsan var för stor å muttern har glidit fast rejält.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: mutter fastnat i hylsa
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 13:28 »
Håll hylsan mot mothåll (träbit med hål i, en rörbit eller liknande som muttern gå ner i men inte hylsan) och knacka ut med lämpligt dorn. Ett skruvstycke kan fungera om man inte har passande rör.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 apr-10 kl 16:46 »
en rörbit eller liknande

Halaj!

En några nummer större hylsa ur samma hylsnyckelsats funkar.

//T

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #3 skrivet: 24 apr-10 kl 18:40 »
Om det nu inte råkar vara största  ::)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 08:56 »
Han menar nog lednyckel......Då är det marigare att få loss den.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 09:41 »
Skruv med passande gänga, en mutter till och en tjock planbricka.
Gänga på extramuttern på skruven, trä på brickan, skruva in alltsammans i den mutter som sitter fast i hylsan. Dra åt extramuttern mot hylsans kant så dras den fastnade muttern ut. Om inte allt släpper på en gång så kan man sätta fast skruvskallen i skruvstäd och sen slita och dra i hylsan/lednyckeln.

Om det finns en bra "botten" i hylsan, kan det räcka med bara en tillräckligt lång skruv som man skruvar i så att skruvänden bottnar och muttern trycks ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser