Det är inga problem att plocka (lugga) en gutis. Så länge det görs vid rätt tillfälle. Gutisarna fäller vinterpälsen framåt våren/försommaren. Trixet är väl att få tid att göra det vid rätt tillfälle. När den gamla ullen börjat lossa men inte börjat tova in sig i den nya.... Bra info finns i gutefårägarens handbok, kika bland länkarna efter föreningen gutefåret, därifrån finns länk till handboken. Och gutar är ju inte någon köttras, de har låg slaktvikt om det var det du var ute efter. Sedan finns ju alltid möjligheten att kolla på korsningar (mkt diskussion kring detta i föreningen gutefåret just nu).
Å andra sidan är det inte speciellt svårt att klippa ett får om man inte har några högre krav på att de skall vara jämna och fina efteråt. Mina brukar se ut som ett barn som klipps sig själv. Men det jämnar till sig efter ett tag så att man inte ser det. Begagnade fårsaxar av klassisk modell brukar man kunna hitta för en eller ett par tior på loppisar och bonnauktioner. Jag vet inte om jag tycker att det är så himskans stor skillnad i arbetsinsats mellan luggning och klippning.