Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rådjursstängsel  (läst 7965 gånger)

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
Rådjursstängsel
« skrivet: 08 jun-05 kl 12:32 »
Hej,
hur kan man övertyga rådjur från att det inte är värd besväret att komma åt ens grönsaker? Dvs. vilken slags stängsel eller annan rådjursskrämmare behövs ?

/droliver

Alba

• Södermanland
Re:Rådjursstängsel
« Svar #1 skrivet: 08 jun-05 kl 20:29 »
Jag använde sly som kommunen huggit till att göra ett flätstaket runt min kolonilott. Störarna var mycket högre än själva staketet vilket gjorde att jag  en bit upp kunde fläta in en slana. Det gjorde att staketet såg jobbigt och som gjort för att trassla in sig i för rådjuren (tror jag), men ändå inte såg alltför massivt ut ur vår synvinkel.

Tror man kan använda vilket staket som helst för att stänga ute mindre djur och sedan sätt t ex ett rep en bit upp. Min teori är att rådjur vill kunna hoppa riskfritt. Om de tror att det finns risk för att trassla in sig, väljer de att inte försöka.

Kan man inte stänglsa har jag hört att blodmjöl ska vara effektivast. Har inte provat det utan en gegga som heter "Rå Odör". Finns att köpa på burk. Luktar illa. Bägge är känsligt för regn. Regnar det mycket måste man lägga ut nytt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jun-05 kl 07:01 »

Hej.
har använt samma princip som Alba, och det verkar fungera. Ett normalt högt staket har jag byggt, men med högre stolpar på, där en överliggare finns på ca 1.60-1.80 meters höjd. Det gör att de inte vågar hoppa för att de är rädda för att skada sig. Frågan är om de överhuvudtaget kan hoppa i en glugg på 60-80 cm?

Slangbella, typ seriös, med en sten i häcken, fungerar nog också.

Mikael Perman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 19 sep-05 kl 00:08 »
Ulltåtar på snöre runt om.

Vattenhand

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 okt-05 kl 13:35 »
Hej, har hört att rådjur inte gillar lukten av vargurin. Om du inte har någon varg att ta urin från kan du prova hundurin (ska lukta ungefär lika dant) där du inte vill att rådjuren ska klampa omkring. Alternativt att lägga ut hundhår. Jag har inte provat det själv men det borde fungera.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 31 dec-05 kl 16:46 »
Jag ska prova högsta sortens hönsnät (180 cm).
Hos Willab kostar det 325 kr + moms för 50 meter.
Skuggar minimalt, syns nästan inte på avstånd och är mycket långlivat.
I underkant tänkte jag fästa nätet vid en planka på högkant, så att nätet inte ligger mot jorden.
I hörnen ska jag nog satsa på tryckimpregnerade långa störar med snedsträvor, och spänna upp grov galvad telefontråd (ca 4 mm) att fästa nätets överkant i.
Senvuxen gran borde duga som stör längs sidorna.
För säkerhets skull ska jag nog låta störarna vara ca 250 cm, så att det går att fästa en lina ovanför nätet.
Har sett rådjur hoppa väl över 2 meter högt.
« Senast ändrad: 31 dec-05 kl 16:58 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Bo

Fårstängsel
« Svar #6 skrivet: 01 jan-06 kl 12:28 »
är väl en meter högt och med kvadratiska maskor runt 15cm.

Av någon anledning kasseras ofta rullar med fårstängsel som duger bra till grönsaksodlarens behov av rådjurs-och älg-skydd och till stängsel för ärtor och störbönor. Man sätter då två på höjden. Stänger av asp på varannan meter varar länge.

Störbönor kan man ha i samma stängsel som skyddar mot rådjur men ärtor bara om man använder hönsnät. Finns det hare, kompletterar man med en halv meter hönsnät nederst.
« Senast ändrad: 01 jan-06 kl 12:34 av Bo »

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 02 jan-06 kl 23:34 »
Det där var ju bra ideer Bo.
Jag har gammalt fårstängsel liggandes som var tänkt till det vanliga ändamålet men jag kanske tar eltråd istället och använder en del av nätet till grönsakslandet.
Dessutom smart att använda nätet som spalje.
Däremot tänder jag inte på aspstörar.
Min erfarenhet är att asp ruttnar fort som attan om man sticker ner den i backen.
Däremot klarar den sig rätt länge ovan jord.
Man vill ju inte göra om jobbet var och vartannat år.
Det kan ju bli rätt stora sidokrafter på ett sånt högt stängsel.
Kom att tänka på ett tips jag såg i Skogseko, en tidning från Skogsstyrelsen till skogsägare.
Man visade viltstängsel med tvärställda "saxar" istället för stolpar.
Det kunde möjligen vara nåt, men benen tar ju lite plats förstås.
Viktigast är nog ändå att hörnstolparna är stadiga.
Sen spänner man upp nätet i dessa och störarna däremellan behövs mest för att staga nätet i höjdled.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 14 maj-06 kl 15:51 »

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 maj-06 kl 01:04 »
BLODMJÖL !!

Archibald

« Svar #10 skrivet: 15 maj-06 kl 07:38 »
Är det en större yta kan blodmjöl i blandning med olika vätskor vara en jobbig lösning, då de skall doppas i vätskan med jämna mellanrum och pinnarna skall stå tätt.
staket eller elstängsel upp till 180-220, tätt hela vägen (20-30 cm), då de faktiskt är duktiga på att gå genom trådarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

173 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser