Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bladlössens förbannelse !!  (läst 20933 gånger)

Linsa

• Gäst
Bladlössens förbannelse !!
« skrivet: 12 maj-06 kl 10:25 »
Hej & tack för era tips tidigare! Nu undrar jag över en sak innan jag sticker ner provadopinnarna i jorden hos mina köksväxter..

- NÄR tror ni att jag kan skörda utan att få i mig gifter?? det går väl ur växten efter ett antal veckor eller? Vågar man förresten ha katterna i uterummet när växterna som dom ibland naggar på innehåller provado?

Vore jättetacksam för kvicka svar !!

(och som du ser,caprice,så har jag INTE använt medlet än,jag ville fråga först!)
« Senast ändrad: 14 maj-06 kl 12:20 av Linsa »

caprice

• -
Re:Bladlössens förbannelse !!
« Svar #1 skrivet: 14 maj-06 kl 11:51 »
Varför använde du gift som skadar miljön, växter och insekter på dina köksväxter? Vitsen med att odla själv är ju just att slippa gifterna.

Provado är vad jag vet endast godkänt för användning för prydnadsväxter. Giftet i pinnarna tas upp av växterna som fortsätter att döda insekter som kommer dit. Ett väldigt raffinerat sätt att ta kål på den ekologiska balansen. Du får nog räkna med att grönsakerna innehåller gift när de är klara och att din katt kan få i sig det.

När man odlar ekologiskt får man många insekter i sin trädgård, också t ex steklar och nyckelpigor som äter skadeinsekter. Man blir inte helt av med problemen men de minskar till en rimlig nivå.
Bladlöss kan man ta bort med såpvatten eller genom att spruta med en hård vattenstråle. På bondbönor kan man nypa av toppskotten om de blivit nedlusade.
Om du bara har en liten odling i ett uterum tycker jag att du kan ta bort bladlössen med såpvatten och skippa gifterna. Med vilken rätt dödar du goda medarbetare i naturen? Kan man inte klara en så liten yta utan gift så tycker jag att det är bättre man lägger av med odling.

Linsa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 maj-06 kl 12:00 »
Okej din besserwisser, jag har INTE använt något gift överhuvudtaget men damen i på affärens blomsteradelning REKOMENDERADE Provadopinnar.

Då jag inte känner till medlet ställde jag därför frågan här! Att jag skulle "lägga ner odlingen" som du säger ser jag inget som helst skäl till,"odlingen" består av kryddor,paprika,chili och lite annat och står i en inglasad balkong där det inte finns möjlighet att som du säger "spola av växterna med kallt vatten".

Du hade alltså inget tips av relevans att komma med? inte?

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #3 skrivet: 14 maj-06 kl 18:53 »
Jag har också ett jäkla sjå med de där småkrypen på min balkong men har ibland fått väck dem med såpavatten i sprayflaska och ibland inte. Det sägs att de ska kväva dem men vissa är rätt seglivade. Har hört, dock ej provat, att man skall plantera lavendel mellan växterna om man vill slippa bladlöss, en annan variant är att spraya dem med vatten spetsat med lavendelolja.

Lycka till/

Valma
« Senast ändrad: 14 maj-06 kl 19:58 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

asta

« Svar #4 skrivet: 14 maj-06 kl 19:36 »
Mot bladlöss och andra läskiga kryp funkar vedaska! Det ger även gödning till växten och går att använda i förebyggande syfte.
Får man ex. bladlöss på rosor eller liknande växter strör man bara aska över den angripna växten och alla löss försvinner. Man slipper sprayande, tvättande och meck som man har med såpvatten. På mina inomhusväxter strör jag aska ppe på jorden och slipper småflugor och baggar.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 maj-06 kl 22:17 »
Stick inte ner några provadopinnar i jorden på dina köksväxter.

!!!!!

Ta dig tid att pilla bort lössen istället, med fingrarna eller med en pensel om du nu inte (som diskuterat i en annan tråd) kan spola dem med vatten.  

Jag lovar dig, på ett par timmar utspritt på några dar så har du i princip utrotat dem och då kommer det att kännas värt besväret att slippa hälla gift på dina egna grönsaker.

caprice

• -
« Svar #6 skrivet: 15 maj-06 kl 10:54 »
Ursäkta om jag lät som en besserwisser - men jag blev upprörd över att du så självklart tyckte att vi andra på forumet skulle lösa dina problem med giftanvändning. Vi som odlar och hänger på forumet är väl i första hand personer som är emot insektsgift så du kan kanske förstå att ditt inlägg gjorde mig upprörd - kändes som en provokation, tycker jag.
Men jag tycker fortfarande inte att bladlöss i en så liten odling kan vara något större problem. Spreja med såpvatten och skrapa bort dem, kläm ihjäl dem för hand. Man får ju vara lite envis men själv räddar jag varje år t ex mina rosor på det sättet.
Vedaska som någon påpekat är ju också bra men som stadsbo har man ju inte alltid tillgång till det.

Linsa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 maj-06 kl 11:36 »
okej,men hördu´du, -jag har väl inte alls så "självklart trott att ni andra här på forumet skulle lösa mina probelm"????!!!!

Mycket märkligt uttalande överhuvudtaget tycker jag,
- Är inte detta forum ,som de andra ca 20 forum jag deltar aktivt i,öppet för frågor och erfarenhets-delning???vad är annars vitsen med ett?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 16 maj-06 kl 11:02 »
Mot bladlöss och andra läskiga kryp funkar vedaska! Det ger även gödning till växten och går att använda i förebyggande syfte.
Får man ex. bladlöss på rosor eller liknande växter strör man bara aska över den angripna växten och alla löss försvinner. Man slipper sprayande, tvättande och meck som man har med såpvatten. På mina inomhusväxter strör jag aska ppe på jorden och slipper småflugor och baggar.

Det där med vedaska ska jag genast prova. Jag tog fram ett gäng pelargoner från sin vintervila i helgen (ja, något sent jag vet) och hälften av dem var fulla med lus. De ska egentligen stå på verandan men, jag ville inte ta in dem i huset nu så de bor tillfälligt i skuggigt norrläge och är sprayade med såpvatten. Ska strö på lite aska ikväll också. Hoppas det hjälper för det känns som om det är hög tid att få in dem på verandan.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

asta

« Svar #9 skrivet: 16 maj-06 kl 11:28 »
Det där med vedaska ska jag genast prova. Jag tog fram ett gäng pelargoner från sin vintervila i helgen (ja, något sent jag vet) och hälften av dem var fulla med lus. De ska egentligen stå på verandan men, jag ville inte ta in dem i huset nu så de bor tillfälligt i skuggigt norrläge och är sprayade med såpvatten. Ska strö på lite aska ikväll också. Hoppas det hjälper för det känns som om det är hög tid att få in dem på verandan.  ::)

Jag är en flitig användare av aska och sparar askan från spisarna under vintern. Det var min svärmor som lärde mig. Jag slet med mitt såpvatten och gnuggande på alla mina rosor som fått löss och bladstekel (?). Hon slängde aska över buskarna och dagen efter fanns inte ett spår efter insekterna!  :D Hon använder även skan att lägga som ett lager överst i sina salladsodlingar. Inomhus har skan kurerat mina flugangripna basilikor.
Lycka till!!!

caprice

• -
« Svar #10 skrivet: 16 maj-06 kl 12:44 »
Jovisst är forumet öppet för diskussion (vi diskuterar ju just nu). Men att fråga om växtgifter här är väl ungefär som att be om vintips på en sida för nykterister. Folk kanske blir provocerade.

Linsa

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 maj-06 kl 18:01 »
DU blev provocerad,resten har bemött frågan perfekt,kommit med tips och idéer precis som det ska vara.Jag vill bara veta om informationen jag fick i butiken stämde då den verkade lite märklig(läs frågan igen så ser du kanske att du misstolkat)

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 16 maj-06 kl 18:16 »
Någon som provat cyanväte mot bladlöss?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 maj-06 kl 18:29 »
Någon som provat cyanväte mot bladlöss?

"German style gardening" ...  ;D ... som det kallas internationellt.

Prova du och berätta gärna sen hur det gick ... glöm inte att hålla andan bara när du släpper på gasen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser