Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löpällingar  (läst 1667 gånger)

Sess

• Dalarna
    • Min sida
Löpällingar
« skrivet: 15 jun-06 kl 19:53 »
Har en fråga då jag för första gången har blivit "mamma" till 8 små löpanksällingar!
Dom är naturruvade och kläcktes för ca 1v sen, ute. Nu har dessa små börjat utforska "världen" inne i ankgården!
De andra löpisarna verkar inte bry sej om dessa men jag har även ett myskankspar i samma inhängnad, dom har än så länge inte brytt sej om de små men jag hade velat höra om det verkligen är helt galet att ha de små lösa  :-\ Mamman försvarar dom fruktansvärt mycket, jag får inte ens komma inärheten... Och jag har även sett en gång att hon kört iväg myskisarna så dom hållit sej på avstånd.
Har även bärnät över gården så skatorna kan inte komma in. Men det är väl myskisarna jag tänker mest på.
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

MammaMia79

• Dalens fjäder och fä
Re:Löpällingar
« Svar #1 skrivet: 15 jun-06 kl 23:13 »
Har hört att myskisar kan vara rätt hårda mot andra ankor, här måste jag ha mina sorter åtskilda då både gässen och myskisarna nästan mobbade livet ur våra arma löpankor.

Hade också en löphona som ruvade, men tiden gick och inget hände, hon är den lättstressade sorten som formligen flög ut ur boet som en blixt om någon kom nära inhägnaden. Så jag kunde aldrig komma nära äggen utan att få totalt panikslagna ankor runt mig. Men så en dag så hörde jag ett ynkligt pipande, så jag släppte bestämt ut löpfamiljen och genomsökte inhägnaden, och bakom bolådan låg en ensam livrädd liten krake, hittade ruttna, och obeskrivligt stinkande rester av ett kläckt ägg i redet, fick för mig att ungen måste varit ett par dar gammal då den också var helt torr, och sprang runt obehindrat (gässlingarna tog upp till två dar på sig innan de gick stadigt)men mamman struntade i den, så den fick på prov bo med gåsungarna jag hade inne under lampa, det gick bra. Efter lite olika turer så flyttade alla ungar ut till gåsmor och gåsfar som tog väl hand om alla, även ankan, löpankorna ville inte veta av den lille, de totalt frös ut den, såg inte ens på den.

Så nu har mitt gåspar haft sex rara barn, varav en anka, som de vårdat ömt, tills idag, då fick jag en liten gräsandsunge av en granne som föder upp sådana, men den var inte poppis hos gåsfamiljen, så jag tog helt sonika både den och löpällingen till en egen bur så de kan växa upp som ankor tillsammans istället, får se hur det går.....Men den lille löpisen verkade inte nöjd till en början, den ville tillbaka till familjen, den verkar tro att den är en gås...

Susanne

« Svar #2 skrivet: 16 jun-06 kl 12:04 »
Så nu har mitt gåspar haft sex rara barn, varav en anka, som de vårdat ömt, tills idag, då fick jag en liten gräsandsunge av en granne som föder upp sådana, men den var inte poppis hos gåsfamiljen, så jag tog helt sonika både den och löpällingen till en egen bur så de kan växa upp som ankor tillsammans istället, får se hur det går.....Men den lille löpisen verkade inte nöjd till en början, den ville tillbaka till familjen, den verkar tro att den är en gås...

Klart den lille vill tillbaka till den familj den präglats på.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #3 skrivet: 16 jun-06 kl 14:24 »
Ja än så länge verkar det gå bra iallafall, (ska inte hurra i förskott...)
Satt och kollade in dom i någon timme och såg att småttingarna sprang runt myskisarna flera gånger, myskisarna kunde kolla lite på dom medan dom sprang förbi men mer än så var det inte!  :D
Får väl hoppas att det går bra i fortsättningen nu också.

Och nu har även min andra löphona lagt sej på egna ägg i en annan del av inhängnaden, får väl se hur det kommer gå med det! Gården kanske blir full av en massa smålöpisar!!  ;D
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Dela detta:

* Inloggade just nu

147 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser