Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek...?  (läst 1460 gånger)

Sofia H

Marek...?
« skrivet: 25 jun-06 kl 19:33 »
Hej på er allihopa!
Tyvärr misstänker jag Marek i hönshuset. En av mina 6-7 v gamla kycklingar har redan från början haft problem med en vinge - när den sträckt ut vingen har den ofta "hakat upp sig" och släpat efter en kort stund, för att sedan hamna på plats igen. Idag har jag upptäckt att båda vingarna börjat hänga ner väldigt ofta, samt att kycklingen faktiskt trillat omkull när den ska sprätta efter mat. Den tar ett snedsteg ibland för att hålla balansen. Så vitt jag förstår stämmer det mesta av detta in på någon form av marek. Har sökt på forumet och hittat massor av info, men undrar fortfarande hur jag ska gå till väga för att ställa diagnos.

Kycklingen kilar omkring och äter som vanligt, så den får gå kvar så länge. Kan man sända in fågeln till SVA för diagnos (någon som vet vad detta kostar i så fall?)? Bör jag betrakta mitt hönshus som smittat "för evigt"? Om några fåglar överlever utan att visa symtom -  kan jag avla på dessa för at på sikt få fram mer resistenta djur?

Hoppas att ni har ork till detta en söndag kväll, må era hönshus vara evigt virusfria.../Sofia.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Re:Marek...?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-06 kl 20:55 »
"Kan man sända in fågeln till SVA för diagnos (någon som vet vad detta kostar i så fall?)?"

Ja, det kan/bör du göra för att säkert konstatera smittan. Jag kommer inte ihåg den exakta kostnaden, men några hundralappar var det.

"Bör jag betrakta mitt hönshus som smittat "för evigt"?"

Ja, det tror jag att du ska göra så länge du behåller dina nuvarande höns och inte har ett lååångt hönsuppehåll (smittan finns i luften = den finns överallt i hönshus samt rastgårdar, följer med vinden långa sträckor.)

"Om några fåglar överlever utan att visa symtom -  kan jag avla på dessa för at på sikt få fram mer resistenta djur?"

Ja, det är det man "ska" göra, det rekommenderas av SVA:s veterinärer.

ETT TIPS! Gå in på SVA:s hemsida, de har en särskild sida med info. om Marek och där finns också tel. nr till deras veterinär som du kan ringa och fråga om allt som rör Marek och en eventuell obduktion av din kyckling, förvaring, packning, transport, pris m.m.

Lycka till!

Gotlandskaniner, genbank.

Sofia H

Re:Marek...?
« Svar #2 skrivet: 25 jun-06 kl 21:04 »
Tack LM!
Jag har för mig att jag sett det tel. nr. någonstans. Det får nog bli så som du säger. Det tråkiga är att jag bara hade 9 st kycklingar av den rasen, och de flesta verkar bli tuppar. Gissa vad jag tror det är för kön på den sjuka kycklingen? Jag får väl vara glad om jag får ut 1:1 att fortsätta med. Rackarns otur. Igår hade jag mink i hönsgården också, det var inte första gången. Jag vet inte om jag är mest arg för att den tog symtomfria djur, eller om jag är tacksam för att få veta att något är på tok. Ni som haft sjukdomar och rovdjur att tampas med vet nog vad jag talar om./Sofia.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser