Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullet ansikte  (läst 4076 gånger)

Falin

• -
Svullet ansikte
« skrivet: 20 jan-07 kl 16:48 »
Som om jag inte har nog med att oroa mig för kommande lamningar.... Nu har en av tackorna fått en stor svullnad på ena sidan nosryggen. Jag kan inte se något sår eller annat som kan ha orsakat det, och hon är pigg och äter. Eftersom hon är högdräktig vill jag inte stressa henne och peta mer på den. Eller borde jag det? Det känns som om jag är jättenojig just nu....  ::) Men allt är ju nytt, och vad jag minns har det inte stått något om svullen-i-ansiktet-innan-lamning-sjukdomen i någon av böckerna.  ;D Jag antar att hon kan ha fått en smäll helt enkelt.
« Senast ändrad: 20 jan-07 kl 16:48 av Falin »

Henning

Re:Svullet ansikte
« Svar #1 skrivet: 20 jan-07 kl 23:34 »
Hej Falin,
Jag tror du kan ta det lugnt. Kolla tempen för säkerhets skull. Jag gissar på antingen en utgjutning (blod och annan vävnadsvätska) eller en lokal infektion som håller på att bli en böld.  Det bästa är att den får vara orörd i ett par veckor om inte tackan har andra symtom. Då hinner det bildas en tydlig avgränsning och det är mindre risk att punktera och släppa ut ev otrevlig innehåll.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 21 jan-07 kl 09:46 »
Tack Henning, nu känns det lite lugnare.  ;) Svullnaden har inte blivit större, men inte heller mindre. Jag ska se om jag hittar ett bra sätt att tempa henne på utan att stressa henne för mycket. Normalt använder jag vågen när jag vill titta närmare på dem, men nu är hon så bred att hon helt enkelt inte får plats i den!

Är det vanligt med utgjutningar/bölder hos får?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re: Bölder o utgjutningar på får
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 10:39 »
Är det vanligt med utgjutningar/bölder hos får?

Det händer ibland  :-\  orsakerna kan vara flera t.ex :

Strålsvamp, är trots namnet en bakteriell sjukdom, kan ge bölder i huden av stickor från foderhäckar av trä.
Pseudotuberkulos är också en bakteriell sjukdom som ger bölder i hud och lymfkörtlar. (ffa en getsjukdom men kan även drabba får.)
Steptotrichos är en annan bakteriell sjukdom som ger infektioner i hud.
Även ektoparasiter såsom löss kan ge skador i huden som blir infektionsport för bakterier som kan ge bölder.

mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #4 skrivet: 21 jan-07 kl 11:17 »
Inte så vanligt. Utgjutningar eller hygrom som det också kallas uppstår oftast efter trauma av ngt slag. Bölder i huvudet kommer ibland av ormbett, eller stick (knappast aktuellet nu), tandinfektioner (men då brukar dom inte äta så bra) eller små skador i slemhinnan i mu- eller näshålan. Så länge det bara handlar om en lokal process utan feber eller annan påverkan är infektionsämnet eller orsaken inte så intressant.

Det går nog bra med din tacka.

Känns svullnaden mjuk eller hård? Hur stor är den, som en hasselnöt, plommon eller..?

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 21 jan-07 kl 17:53 »
Jag skulle nog säga att den är som ett plommon, och ganska mjuk. Den sitter ganska så mittemellan öga och näsa, så den är nog tillräckligt högt belägen för att det inte ska komma ivägen för tuggandet. Och som sagt, aptiten är det inget fel på...  ;D Tvärtom tycker hon att hon alltid får för lite pellets!

Henning

« Svar #6 skrivet: 21 jan-07 kl 18:38 »
Bra beskrivning, Avvakta i två veckor, har den inte minskat då, tar vi upp diskussionen igen.

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 21 jan-07 kl 19:29 »
Okej, då återgår jag till att enbart oroa mig för lamningarna ett tag!  :)

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 05 nov-07 kl 18:26 »
Jag hittade den här gamla tråden när jag letade efter en annan, och tackan i fråga har sin utgjutning eller vad det nu är kvar. Den minskade faktiskt efter lamningen, men nu är den där igen.  :)

Falin

• -
SV: Svullet ansikte
« Svar #9 skrivet: 31 mar-08 kl 22:15 »
Och även i år har utgjutningen blivit mycket mindre efter lamningen! Märkligt, men sant.  ;D

Camillur

SV: Re: Bölder o utgjutningar på får
« Svar #10 skrivet: 01 apr-08 kl 07:52 »

Strålsvamp, är trots namnet en bakteriell sjukdom, kan ge bölder i huden av stickor från foderhäckar av trä.

Oj, det är nog det min ena tacka har på nosen! Hon ser dock bättre ut sen vi öppnat väggen mot foderbordet på några ställen så att hon kan äta genom att sticka in hela huvudet. Hur behandlar man?!

Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser